صفحه اصلی خبرها «تو واقعاً هرگز اینجا نبودی»،تنش های ناپیدا، آدمهای تودار

«تو واقعاً هرگز اینجا نبودی»،تنش های ناپیدا، آدمهای تودار

265
تو واقعاً هرگز اینجا نبودی

لین رمسی هنرمند زن ۴۹ ساله اسکاتلندی را باید بدون شک یکی از ویژه ترین فیلمسازان دو دهه اخیر سینمای بریتانیا دانست و متفاوت و ارزشمند بودن وی حتی با احتساب اینکه این کشور با امثال استیفن فری یرز و استیفن دالدرای و البته کریستوفر نولان کارگردانان غیرمتعارف و سینماگران مؤلف خاص کم نداشته، رنگ نمی بازد.


به گزارش هنرانه ،به نقل از بانی فیلم ,جدیدترین ساخته رمسی که سند تازه ای از شنا کردن او در مسیری مخالف روند جاری قصه سرایی و فیلمسازی در بریتانیا و کل جهان به شمار می آید، فیلم روانکاوانه ای به نام «تو واقعاً هرگز اینجا نبودی» است که آن را باید از ژانر جنایی و دارای خصوصیات گونه فیلمسازی تریلر (دلهره آور) دانست. در این فیلم نیز مثل سایر کارهای رمسی می توان خصلت های همیشگی او را حس کرد؛ فضایی مرموز، تنش های ناپیدا و آدمهای تودار و پنهان کننده اصلی ترین قطعات وجودی خویش. این عادت رمسی است که هر صحنه و سکانس فیلم هایش بخشی مهم از پازل قصه ای باشند که او مشغول توضیح آن است و هیچ نما و چیزی در فیلم های او هدر رفته و بی تأثیر و بخشی مهم از قصه جاری وی نبوده است.
در فیلم جدید رمسی ژواکین فی نیکس هنرپیشه شاخص آمریکایی که بازیهای روانی اش در فیلم هایی مانند «Walk The Line» فوق العاده بوده، در رل یک قاتل اجیر شده به نام جو ظاهر می شود و رمسی گرداگرد او داستان و اتفاقاتی را می سازد که فقط می توان گفت تبدیل این فیلم را به یک کار «نوآر» مدرن امکان پذیر می سازند. در عین حال رمسی به رغم در اختیار داشتن سلاح های این ژانر روی کاراکتر تنها و ژرف جو تمرکز می کند و گذشته پر تشنج وی را رو می کند و به ما می گوید که جو به طرز غریبی اسیر کابوس های قدیمی خود و اندوه از دست رفتن چیزهایی است که بشدت می خواست متعلق به وی بمانند. خاطرات مخدوش و رنگ های الوان به تیرگی کشیده شده، یک به یک به سراغ جو می آیند تا بفهمیم حتی پشت چهره یک قاتل خونسرد هم که با هر قیمت بالاتری توسط متقاضیان خدمات و استعدادهای وی قابل خریداری و اتبیاع است مردی آرمیده است که با ارزش های انسانی رشد کرده و به هر دلیل موجه و غیرموجهی در یک جای مسیر به بیراهه رفته و کارش به اینجا کشیده و البته هنوز هم فکور و ژرف نگر است.
میانه او با هیچکس خوب نیست
اگر مدعی شویم این یک فیلم سحر کننده اما دارای موضوعی آزار دهنده است، باید بلافاصله بیافزاییم که کارهای قبلی رمسی نیز کم و بیش چنین بوده و پرده برداری از شخصیت های مخدوش تحت فشار فکری روحی بوده است و انگار میانه رمسی با هیچکس خوب نیست. «ما نیاز به صحبت درباره کوین داریم» که محصول ۲۰۱۱ است درباره مادری (با بازی تیلدا سویین تون اسکاتلندی) است که وجدانش بابت گذشته ناآرام و توأم با پلشتی پسر روانی اش معذب و بدین خاطر در رنج است و فیلم شبیه به کارهای ترسناک متمرکز بر یک خانه شده است. «Movern Collar» فیلم سال ۲۰۰۲ رمسی هم زنی معمولی با بازی سامانتا مورتون را مقابل ما قرار می دهد که با راههایی غیرمعمول و نه چندان سالم تبدیل به یک رُمان نویس موفق می شود. «صیاد موش ها» هم که در سال ۱۹۹۹ به نمایش درآمد، یک درام خانوادگی- شهری پیرامون رشد تدریجی یک پسر نوجوان در یک مجتمع مسکونی در شهر گلاسکو و مشکلات متعدد زندگی وی و پر خطر بودن راههای فرا روی او است.
اتفاقات معمول در محیط های غیرمعمول
تمامی این فیلم ها حاکی از جادوی رمسی و توانایی او در یافتن و به تصویر کشیدن اتفاقات و آدمهای غیرمعمول در محیط های معمولی و کشف و بروز احساسات انسانی در دل زندگی های دشوار زمانه است. در «صیاد موش ها» که قبلاً نامش آمد، نمای آغازینی وجود دارد که می تواند وجه آشکار تفکیک کارهای رمسی با همگان و حتی سایر «غیرمتعارف سازان» سالهای معاصر سینما باشد، در این سکانس هنرپیشه نقش اصلی در محفظه ای تور مانند قرار دارد اما به آرامی از این فضای فابریکی و محصور کننده خارج می شود و این اقدام مثل در آمدن یک صدف از قاب های احاطه کننده آن است و شاید رمسی با این نمای استعاره ای می خواهد بگوید کاراکتر اصلی فیلم او از درون فضای کریستالی و صوری در برگیرنده وی بدر می آید تا ملموس و قابل فهم باشد.
رمسی حتی در فیلم جدیدش یعنی «تو واقعاً هرگز اینجا نبودی» هم به رغم ارائه لایه های ضخیم از روابط مخدوش نوعی محبت ذاتی انسانها را به نمایش می گذارد و دیدن نامساعدترین و سردترین و خشک ترین محیط ها هم زیبایی را شکار و آن را برای چشم های مشتاق ترسیم می کند.
یک قاتل متفاوت
کاراکتر اول فیلم «تو واقعاً هرگز اینجا نبودی» یک قاتل حرفه ای دارای ایده های متفاوت با روحیات حرفه خویش است اما او نه «لئون» وار (فیلم درخشان و تحسین شده سال ۱۹۹۴ لوک بسون) در پی ساختارشکنی نیست و جانش را روی حفظ جان یک دختر نوجوان کاملاً غریبه نمی گذارد بلکه با گذشته خویش در ستیز است. آیا چنین کارکتری می تواند یک فیلم عمیق غیرسرگرم کننده را و فیلمی را که با روان پریشی مستمری همراه است، به تنهایی بر دوش خود حمل کند و آیا برای رمسی مهم است که مردم و بخصوص منتقدان درباره فیلم وی چه می گویند؟ این هنرمند متولد شهر گلاسکو که ۶ فیلم کوتاه را هم در کارنامه خویش دارد، می گوید: بدیهی است که هر هنرمندی دوست دارد مردم و اهالی حرفه اش به تماشای آثار هنری وی بروند ولی وقتی کارم تمام و فیلم ارائه شد، زیاد به آن و تبعات فیلم فکر نمی کنم و به کار بعدی ام می پردازم و همین حالا نیز مشغول نگارش آخرین مراحل و قسمت های داستان فیلم بعدی خود هستم. یکی از مواردی که در نظرهای مردم نسبت به فیلم برایم جالب بوده، حسی نزدیکی روحی کاراکتر اصلی با افراد عادی و تمامی کسانی است که وی با آنها ارتباط دارد. یک عامل که به من و همکارانم بسیار کمک کرد، حضور ژواکین فی نیکس در این فیلم بود و او بازیگری است که به لطف نمایش روانی و فرو رفتن اش در قالب های مطروحه می تواند بسیاری از معضلات را حل کند و با چهره و نگاهش نشان بدهد که چطور مردم را در عین اینکه با او همسو نیستند، همراه خویش می انگارد.
فی نیکس به قدری در کارش و به ویژه در این زمینه های روانی خوب و مؤثر است که هیچ جانشینی را برای او نمی توان یافت.
فی نیکس رسوخ می کند
رمسی که در حد فاصل فیلم موزیک- ویدئویی «شهر سیاه و سفید» و فیلم فیچر «ما باید درباره کوین صحبت کنیم» و به واقع در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ به استراحت و تمدید قوا پرداخت، در دومین ماه از تابستان سال ۲۰۱۸ اظهار می دارد: روزی اسپایک جونزی (سناریست صاحب سبک آمریکایی) به من گفت ژواکین ادای هیچکس را در نمی آورد و رل اش را بازی نمی کند بلکه به درون روح آن رسوخ می کند و تا یک صحنه و موضوع را حس نکند، در آن ظاهر نمی شود. ما اضافه بر فی نیکس مدیون جاناتان ایمز هم شدیم که سناریو را بسیار خوب و براساس مشخصه های داستان نوشته است.
پاییز به جای تابستان
آیا می شد این داستان را مدرن تر و همه گیرتر کرد؟ رمسی در این باب می گوید: برخی راهها به روی ما بسته بود زیرا این داستان و به واقع کل فیلم درباره این مرد و دنیای بسته و اختصاصی وی است. ما اضافه بر بازی قوی ژواکین فی نیکس از عوامل فیلمبرداری دقیق و ادیت درست تصاویر نیز در راستای آنچه می خواستیم برخوردار بودیم. این شاید سخت ترین و مخاطره آمیزترین فیلم من باشد زیرا همه زوایای آن و رویدادها و تم آن خارج از یک دنیای ملموس است. ما حتی مجبور شدیم فیلم را در فضای پاییز بگیریم حال آن که کلیات اولیه داستان بیشتر با تابستان همخوانی داشت. گاهی یک داستان به شما حکم می کند که چه ملزوماتی را اختیار کنید و هیچ چیز آن اختیاری نیست و فیلم «تو واقعاً هرگز اینجا نبودی» چیزی از این دست است.
مشخصات فیلم:
 عنوان: «تو واقعاً هرگز اینجا نبودی»
 محصول: کمپانی های فیلم فور پروداکشنز و انستیتوی فیلم بریتانیا
 تهیه کنندگان: روزا آتاب، پاسکال کاشرتو و جیمز ویلسون
 سناریست و کارگردان: لین رمسی
 مدیر فیلمبرداری: توماس تاون سند
 تدوینگر: جو بینی
 موسیقی متن: جانی گرین وود
 طول مدت: ۹۰ دقیقه
 بازیگران اصلی: ژواکین فی نیکس، کاترینا سامسونوف، الکس مانه ته، جان دومان و جودیت رابرتز.
منبع: Atlanta Journal

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از