صفحه اصلی خبرها نگاهی به فیلم «قصه»؛غلبه بر آسیب های دوران خردسالی

نگاهی به فیلم «قصه»؛غلبه بر آسیب های دوران خردسالی

225
قصه

جنیفر فاکس که یک سناریست و کارگردان زن ۵۹ ساله متولد آمریکا است، در فیلم سینمایی خبرساز اخیرش به نام «قصه» که برای شبکه «HBO» ساخته شده، به گذشته خود سفر می کند و رنج مقطعی از زندگی اش را تشریح می کند که معروف رسیدگی به آسیب های جسمانی و روحی وی شد. کودک آزاری و یا آسیب رسانی های جسمی و روحی به جوانان در این مقاطع حساس از زندگی افراد پدیده تازه ای در غرب نیست و ریشه در کم توجهی سردمداران سیاسی و اجتماعی این منطقه از جهان به مسائلی از این دست و سهل انگاری های موجود دارد و این چنین است که نوجوانان بسیاری در شرایطی به تدریج وارد جامعه و جزئی از اعضای بزرگسال کشورشان می شوند که زخم روحی عمیق درمان نکرده ای را که محصول ظلم های همین ایام از سوی وابستگان نزدیک شان است، با خود حمل می کنند و رازهای آن مثل یک خوره در درازمدت آنها را می خورد و زندگی های بعدی آنان را هنوز شکل نگرفته، مضمحل می کند.
به گزارش هنرانه ،به نقل از بانی فیلم ، فیلم «قصه» که لورا درن کهنه کار نقش جنیفر فاکس را در آن در ایام بزرگسالی او و به واقع در دوران فعلی ایفا می کند و سایر هنرپیشه های شاخص آن ایزابل نلیسه، الیزابت دبیسکی، جیسن ریتر، فرانسیس کان روی، جان هرد و الن برشتین مسن هستند، این تفاوت را با بسیاری از فیلم های مرتبط با این موضوع دارد که ماجرای ظلم صورت گرفته در حق جنیفر در مسیر داستان تشریح می شود و کوششی برای پنهان نگه داشتن آن صورت نمی پذیرد و بنابراین فیلم فاکس شرحی بر خسران های حاصله و تلاش برای تفرق بر آن است. با این حال جنیفر فاکس از اینکه با فیلم او در دو ماه اخیر برخورد خوبی صورت گرفته، راضی است و ثمرات آن را بر کل جامعه غرب نیک می داند.
اینها دغدغه مردم نیستند
فاکس در اوایل تابستان ۲۰۱۸ می گوید: زحمت زیادی کشیدیم تا این فیلم تحقق یابد و استرس ها در ارتباط با آن زیاد بود اما وقتی برای اولین بار در فستیوال معتبر سان دنس پخش شد و استقبال عظیمی از آن صورت گرفت، احساس رضایت کردم. معمولاً در غرب اینگونه فیلم ها با نظر مساعدی از این دست مواجه نمی شوند زیرا اصولاً دغدغه اکثر مردم نیستند و آنها موضوعات مهیج و خیالی را بر آسیب های واقعی ایام نوجوانی ارجح می دارند و آنقدرها هم به دنبال راه حل های توفق بر این خسران ها نیستند. به واقع رفتن من و برخی هنرمندان دیگر به سوی چنین پروژه هایی پرداختن به سوژه هایی است که از نظر برخی ها یک تابو بوده و هست.
هیچکس پا پیش نمی گذاشت
از همه بدتر و سخت تر متقاعد کردن سرمایه گذاران و توزیع کنندگان فیلم ها برای ارائه بودجه تولید این فیلم و سپس توزیع آن در مکان های مورد نظر بود. در ابتدا هیچکس پا پیش نمی گذاشت ولی به آرامی «H.B.O» که همان سازمان موسوم به هوم باکس آفیس است وارد عمل شد و طق شناسایی و پیشینه ای که از آن در دست است، این کار را به شکلی کامل و سریع انجام داد. موضوع دیگر رنج های جنیفر فاکس در راه نوشتن این داستان و سپس به تصویر کشیدن آن بود زیرا به زندگی خود او مربوط می شد و بخش مهم و پنهان مانده آن را رو می کرد.
سرم شلوغ بود
فاکس در این زمینه می گوید: از قضا در ماههای منتهی به شروع ساخت آن فیلم سرم شلوغ بود و ابتدا سریال تلویزیونی «اعترافات یک زن آزاد» را در دست تهیه داشتم و بعد از آن پروژه «تناسخ» را به مرحله ساخت و تکامل رساندم. به واقع به مدت ۲۰ سال روی طرح تناسخ فکر و کار کرده بودم و درباره ارتباط یک پدر بورایی با پسرش است و طرف مقابل ما یعنی تهیه کنندگان این مجموعه نیز درباره آن اشتیاق زیادی نشان می دادند. این چنین بود که کار ساخت فیلم «قصه» نیز به سختی و به طور فشرده شروع شد. جالب است بدانید که پایه و چارچوب اصلی این قصه در سال ۱۹۸۳ نوشته بودم و این یعنی پروژه «قصه» ۳۵ سال زمان برد تا به نقطه تکوین خود برسد.
شرایطی همچون امروز
اما جنیفر فاکس تصمیم گرفت زمان وقوع اتفاقات فیلم را که به حدود ۴۵ سال پیش باز می گردد، در این فیلم به امروز و شرایطی همچون حال حاضر منتقل کند. فاکس در این باره می گوید: وقتی آن اتفاق تلخ برای من افتاد ۱۳ سال بیشتر نداشتم و امروز و در زمان تهیه فیلم به رغم تغییرات فراوانی که در من بوجود آمده است، باز روحیات یک نوجوان را دارم و شرایط آن زمان را همچنان حس می کنم. البته بعضی افکار خود در آن زمان را به یاد نمی آورم و از خود می پرسیدم چطور می توانم کاراکتری را بشکافم که برایم غریبه شده است. سپس به این نتیجه رسیدم که با آن کاراکتر و به واقع با خودم در سن ۱۳ سالگی یک محاوره خیالی داشته باشم تا از این طریق از بافت وجودی و ایده هایم در سالهای دور سر دربیاورم. در هر حال این یک فانتزی شیرین و خیال صرف نبود و گذشته همیشه برایم بسیار جدی و واقعی بوده است.
یک زن جوان واقعی
جنیفر فاکس در این فیلم هم ورسیون جوان و هم ورسیون مسن تر کاراکتر خود را به نمایش گذاشته است و همین مسئله در عین حلاجی کردن هر چه بیشتر کاراکتر اصلی، آن را با معضلات فزون تری هم مواجه کرده است. مشکل اصلی فاکس این بود که کسی را بیابد که همان قدر لورا درن در ایفای ورسیون مسن جنیفر موفق بود، نما و ظاهر بسیار جوانتر او را هم به خوبی از آب در بیاورد. این چنین بود که ایزابل نلیسه انتخاب شد که دختری نوجوان و به صورت ظاهر چندان دور و متفاوت با درن نیست. چنان زنی نباید فقط یک چهره ظاهری و متکی به سینمایی خوش می بود بلکه باید زنی بسیار جوان مقابل مردم قرار می گرفت که واقعی باشد و به جبر جوانی بینندگان را بلافاصله به یاد لولیتا نیاندازد.
در اتاق ادیت
با بازی حساب شده نلیسه چنین موجودی بر پرده نقره ای شکل گرفته است و در این باره هم می گوید: در نهایت من کسی را می خواستم و انتخابش هم کردم که فقط زیبایی اش مبنا نباشد بلکه واقعیاتی که ما می خواستیم در چهره او جلوه گری کند. ما برای اینکه نلیسه احساس راحتی کند، صحنه مربوط به برخورد کاراکتر جیسن ریتر با وی را نیز در چند برداشت و به طور مجزا گرفتیم. یکی قسمتی است که نلیسه صحنه را به تنهایی بازی می کند و دیگری نماهایی که از ریتر می گیریم و اینها در اتاق ادیت ادغام شدند. این چنین بود که ما حتی صحنه مربوط به تهاجم به کاراکتر جنیفر نوجوان را بدون هیچ حرکتی که آزار دهنده باشد گرفتیم و ایزابل نلیسه هم که بسیار جوانتر از لورا درن و به تبع آن آسیب پذیرتر است، گلایه ای از روال موجود نکرد. ما طبق سناریو و براساس روالی پیش رفتیم که واقعاً اتفاق افتاده بود و ما چیزی را به تصویر کشیدیم که برای بسیاری از زنان مورد ظلم واقع شده در جهان روی داده و به سبب ماخوذ به حیا بودن آن افراد، هرگز افشا نشده است.
اینها بی اثر است
با این حال فاکس به عنوان کسی که از همین روند آسیب دیده، خوشبین نیست فیلم وی و یا اثر هنری دیگری از این دست حل کننده این موضوع و حتی وسیله ای برای بسط این گفتگو باشد که برای حل این معضل بزرگ اجتماعی چه باید کرد. وی به عنوان حرف آخر می گوید: در اواسط سال ۲۰۱۸ بحث تعدی به زنان بخصوص در ایام نوجوانی و جوانی شان وسیعتر و پیچیده تر از هر زمانی است و این امر نه تنها مهار و کمتر نشده، رو به ازیاد هم رفته و همین، غم انگیزترین قسمت ماجرا است. ما حتی بحث هایی را با حضور مشاوران روانی و مددکاران اجتماعی برای ترمیم روح و جان افراد آسیب دیده برپا کرده ایم اما ثمری نداشته است و دیگر نمی دانیم چه باید کنیم ولی دست برداشتن از تلاش بدترین کار ممکن است و حتی ظالمانه تر از کاری است که از سوی افراد مهاجم در حق زنان صورت پذیرفته است.
مشخصات فیلم
عنوان: «قصه»
محصول: کمپانی های گیم چنجر و وان تو فیلمز
تهیه کنندگان: اورن موورن، لورا ریستر، مینت لویی و سیمونه پرو
سناریست و کارگردان: جنیفر فاکس
مدیران فیلمبرداری: دنیس له نوار و ایوان استراسبرگ
تدوینگران: الکس هال، گری له وی و آن فابینی
موسیقی متن: اری یل مارکس
طول مدت: ۱۱۴ دقیقه
بازیگران: لورا درن، ایزابل نلیسه، الیزابت دبیسکی، جیسن ریتر، فرانسیس کان روی، جان هرد و الن برشتاین.
منبع: Sunday Telegraph

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از