صفحه اصلی خبرها بازگرداندن مخاطب از دست رفته تلویزیون کار ساده ای نیست!

بازگرداندن مخاطب از دست رفته تلویزیون کار ساده ای نیست!

115

هر فیلم یا سریالی که تولید می شود، برای آن که هر چه بیشتر به چشم بیاید و در واقع دیده شود، لازم است تا المان ها و عواملی که برای این اتفاق لازم است، در آن رعایت و توسط گروه در نظر گرفته شود. این عوامل از فیلمنامه گرفته تا کارگردانی، بازیگران، حتی زمان پخش و … جزو اصولی اند که درباره هر کاری وجود دارد، اما این که کدام یک بر دیگری اولویت دارندو از ارکان اصلی یک سریال محسوب می شود، موضوعی است که جای بحث دارد. در همین راستا در بخش اول این گزارش تعدادی از چهره های فعال در این حوزه صحبت هایی را پیرامون عوامل موثر بر دیده شدن یک کار ارائه دادند. بیژن بیرنگ از جمله چهره هایی بود که در این باره عنوان کرد: همه موارد از فیلمنامه گرفته تا کارگردانی و بازیگران به این بستگی دارد که ما می خواهیم چه سریال هایی را تولید کنیم، گاهی سریال ها داستان های پیچیده و پر اتفاقی مثل سریالهای ترک دارند و گاهی شیوه ساخت آنها متفاوت است به همین دلیل باید متناسب با هر کاری فضای آن را در نظر گرفت. من در مورد سریالهایی که سبک کارهای خودم بود. واقعاً نمی دانم، درباره این دست کارها مقداری به جامعه شناسی، مخاطب شناسی و شناخت نسل امروز است، البته به نظرم شناختن نسل امروز به تنهایی کافی نیست، چون ممکن است که آنها را بشناسیم اما اینکه آنها را چطور پای تلویزیون بنشانیم، کمی معادله پیچیده ای است.
در ادامه سیروس الوند نیز گفت: در این باره عوامل گوناگونی هستند که باهم ایجاد جذابیت می کنند و موجب می شود تا مخاطب آن را ببیند. اما در این میان مهمترین مسئله از نظر من قصه است، بخصوص قصه ای که برای تلویزیون نوشته می شود، باید آنقدر قدرت داشته باشد که در قسمت های مختلف، مخاطب را با خودش همراه کند.
محمد پاک نیت هم با اشاره به اهمیت فیلم نامه عنوان کرد: مهمترین عاملی که برای هر اثری اهمیت دارد، ابتدا متن آن است، یعنی اگر کاری یک نوشته اصولی و گیرا داشته باشد، تماشاگر را به خود جذب می کند، یعنی این مسئله جزو مواردی است که اگر به خوبی اتفاق بیفتد، می تواند تاثیر بسزایی در دیده شدن کار و موفقیت آن داشته باشد.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش، رضا جودی با تأکید بر آشنایی بازیگران به بازی واقعی گفت: : یک کار برای آن که دیده شود باید قصه خوب داشته باشد و افرادی که در آن هستند. بازی صحیحی را از خود ارائه دهند، من روی بازیگران تأکید نمی کنم، بلکه با انتخاب مناسب بازیگران و کسانی که بلد هستند، اتفاق خوبی در این حوزه می افتد و در کنار همه اینها وجود کارگردان خوب و بعد هم پخش آن در زمان مناسب می تواند موجب شکل گیری و دیده شدن یک کار خوب شود.
در ادامه بخش دوم این گزارش را می خوانید:

محسن شایانفر:
مخاطب وقتش را صرف مسائل تکراری نمی کند!

محسن شایانفر تهیه کننده مجموعه هایی چون «ملکوت»، «خسته دلان»، «بالاتر از خطر» و… در خصوص عوامل موثر بر دیده شدن یک سریال به بانی فیلم گفت: نکته اصلی که باعث دیده شدن یک کار نمایشی می شود، بدون شک ابتدا موضوع و قصه است، وقتی موضوعی برگرفته از جامعه، مشکلات آن و یا نقاط ضعف و قوت های یک جامعه است باید شکل آدم های آن فضا را بیشتر در خود داشته باشد، آن وقت آن کار قطعاً جاذبه خواهد داشت. مثل سینما که مؤلفه هایی را برای جذب مخاطب دارد.
وی ادامه داد: اما اگر در این فضا ما به مناسبت روز درختکاری در برنامه ای در فضایی درخت بکاریم و شعار دهیم، مخاطب آن را نمی پسندند و وقتش را تلف نمی کند، اما اگر در یک کار نمایشی با یک داستان ببینیم چند نفر درخت می کارند، آن وقت است که این فرهنگ در بیننده رسوخ می کند. مردم جامعه ما، مردم باهوشی هستند که امروز وقت خودش را صرف ماجراهای تکراری و یکنواخت نمی کند.
شایانفر افزود: متاسفانه برخی برنامه سازان ما به علت مواردی چون مسائل مالی، دقت هایی دارند که باعث می شود به سمت تولید آثاری بروند که نه تنها جذاب نیستند و دیده نمی شوند، بلکه باعث ریزش مخاطب می شوند، این اتفاق در حالی است که اگر ریتم، قصه و عوامل خوب در یک کار حرفه ای موجود باشد آنگاه هم دیده می شود و هم مخاطب را جذب می کند. مثل سریال «ملکوت» که در آن حضور داشتم و کار شاخص آن زمان شد. با این وجود من بعد از ۶ سال تازه دارم یک کار جدید می سازم. در اینجا لازم است تا مدیران از غفلت در بیایند، زیرا این سوال مطرح می شود که چرا در این سال ها خیلی از افرادی که کار می ساختند، بیکاراند. برخی از ما جزو افرادی هستیم که پشت در هیچ اتاقی خودمان را معطل نمی کنیم و اگر ما مخاطب را با هزینه شخصیمان از سینما شناختیم و آن را جلب کرده ایم باید اجازه دهند که بیشتر فعالیت کنیم. چرا که از بین خیلی از افرادی که عنوان تهیه کنندگی را یدک می کشند شاید تنها ۵ نفر واقعاً در این حوزه هستند، که بدون هیچ حرف و حدیث و پارتی بازی کار می کنند.
او افزود: از ابتدا تکلیف ما در این حوزه مشخص بود، ما به عنوان بخش خصوصی سینما با اندک پولمان بقا پیدا کردیم و توانستیم داستانها و آثاری را ارائه دهیم که مخاطب را جلب کند، به همین دلیل باید از چنین افرادی دعوت کنند، چرا که ما مخاطب را می شناسیم، برنامه سازان خوبی را داریم اما در این بین سلاطین تهیه کنندگان تلویزیونی مدتی است که آزرده اند و همان طور که گفتم حاضر نیستند جلوی در اتاق این و آن معطل شوند.
شایانفر خاطرنشان کرد: به هر حال از جمله موارد مهم برای دیده شدن هر سریالی ورود و حضور افراد کاربلدی در آن است که ذائقه و سلیقه مردم را بشناسند و در راستای آن کارهایی را تولید کنند که از جذابیت لازم برای جلب نظر مخاطب برخوردار باشند.

جواد افشار:
توجه به نیاز مخاطب در سریال اهمیت دارد

جواد افشار کارگردان مجموعه «برادر»، «کیمیا»، «مادرانه»، «سی امین روز»، «پول کثیف» و… در گفت و گو با بانی فیلم در خصوص عوامل موثر بر دیده شدن یک سریال عنوان کرد: مهمترین ها در اینباره همان عوامل و عناصر اصلی است که شامل قصه، فیلمنامه، کارگردانی درست و چیدمان صحیح شخصیت ها است، بعد از اینها نیز بحث کنداکتور و زمانی است که در اختیار آن قرار داده می شود.
وی ادامه داد: در کنار اینها نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که جامعه ما یکسری نیازها و خواسته هایی دارد که اگر به آنها بیشتر توجه شود، شما موفق تر خواهید بود. مخاطب شناسی عنصر مهمی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و اگر به آن پرداخته شود، بطور قطع در موفقیت یک اثر تأثیر می گذارد. اینکه شما در برخورد با مخاطب صادقانه برخورد کنید، بی توجهی و توهین به آن نشود و با توجه به سرعت علوم و فنون امروزی ریتم مناسبی را ارائه دهید که آن کار بتواند سریع با جریانات حاکم در قصه جلو برود. در واقع قصه اصطلاحاً از تعریف های سنتی فاصله بگیرد و مقداری امروزی تر به شکل مینی مال پیش برود. در همین راستا اگر به این موارد توجه شود، آنگاه مخاطب هم آن را می پسندند.
افشار ادامه داد: در کنار موارد اولیه همان طور که گفتم عوامل دیگری چون زمان پخش، شبکه پخش، شرایط و تب جامعه و… نیز روی دیده شدن کار اثر دارد، اما اگر به فیلمنامه و عوامل اصلی توجه شود در نهایت کار می تواند مخاطب خودش را پیدا کند و دیده شود.
این کارگردان یادآور شد: امروز میزان تولیدات ما خیلی بیشتر و حتی بهتر از برخی آثاری است که در گذشته تولید می شود، اما چون تعداد آنها زیاد شده و انتظارات مخاطبان نیز از سوی دیگر افزایش پیدا کرده، بعضی کارها در این میان نادیده گرفته می شوند، وگرنه جز آثار انگشت شماری چون «میرزا کوچک خان»، «هزاردستان» یا چندین اثر دیگر که در دهه ۷۰-۸۰ تولید شده اند، ما پیشرفت قابل توجهی در این حوزه در اجرا، کیفیت بازی ها، داستان و… داشتیم. اما همان طور که گفتم چون تعداد این تولیدات افزایش یافته و رقابت رسانه ای هم فشرده و بیشتر شده است، مقداری به کارها کم توجهی می شود و گاهی مواردی که باید در آنها رعایت نمی شود وگرنه رشد کمی و کیفی تا حدی اتفاق افتاده است.

علی خودسیانی:
تلویزیون باید اعتماد مخاطب را جلب کند

علی خودسیانی نویسنده فیلم ها و سریال هایی چون «دنیای شیرین دریا»، «نیمکت»، «خواستگاران»، «قهرمان» و… درباره تأثیرگذاری عواملی که باعث دیده شدن یک سریال تلویزیونی می شوند به بانی فیلم گفت: زمینه چینی که هر شبکه ای برای کاری که قرار است در آن شبکه دیده شود از جمله عوامل مهمی است که در دیده شدن هر کاری مؤثر است، یعنی از تبلیغاتی که تماشاگر را در جریان چنین کاری قرار می دهد گرفته تا ساعت پخش و با کسی که در اختیار آن قرار می دهند. در واقع می توان گفت که باکس های مشخص مثل زمان بعد از افطار در ماه رمضان و مناسبت هایی وجود دارد که ۵۰ درصد از بحث دیده شدن به آن برمی گردد و ۵۰ درصد باقی مانده نیز به موارد دیگری چون فیلمنامه، کارگردان و بازیگران بر می گرد.
وی ادامه داد: درباره این عوامل می توانم بگویم که میزان تأثیرگذاری مانند دیگر عناصر و عوامل است، یعنی فیلمنامه همانقدر نقش دارد که بقیه موارد چون بازیگران و کارگردان نقش دارند.
وی ادامه داد: درباره فیلمنامه مسئله ای که وجود دارد، این است که در سمتی از یک کار فیلمنامه قرار دارد و بقیه عوامل آن زحمت که یک نفر برای نگارش کشیده است را به شکل تقسیم شده دارند.
خودسیانی یادآور شد: ما نیز مدتی در تلویزیون با ریزش مخاطب مواجه شده بودیم، چون اگر تلویزیون در این سالها ۷۰ درصد مخاطب داشته است، با ریزشی که اتفاق افتاد برگرداندن این تعداد کار ساده ای نیست و باید اعتمادسازی برای این بازگشت اتفاق بیفتد و دلایلی که باعث ریزش مخاطبان شده است از بین برود. همچنین رعایت عواملی که پیشتر به آن اشاره شد نیز جزو مسئله دیگری است که باید به آن توجه شود.

فخرالدین صدیق شریف:
قصه، کارگردانی و بازیگران عوامل اصلی دیده شدن یک سریال اند

فخرالدین صدیق شریف که فیلم ها و سریال هایی چون «زیر آسمان شهر»، «معمای شاه»، «کیمیا»، «کلاه پهلوی»، «ملکوت»، «در چشم باد»، «اخراجی ها» و… را در کارنامه کاری خود دارد، در گفت و گو با بانی فیلم درباره عوامل موثر بر دیده شدن یک سریال عنوان کرد: ترکیبی از تمام مواردی چون فیلمنامه، تیم بازیگران، گروه و… از جمله موارد موثر در این امر هستند. بازیگران در هر کاری باید نمایش را بشناسند و بدانند که چطور بازی کنند تا تاثیرگذار باشد. علاوه بر اینها قصه هم شرایط خاص خودش را دارد و باید دارای فراز و نشیب، تعلیق و ویژگی هایی باشد که جذابیت ایجاد می کند، این اتفاق در حالی است که من گاهی می بینم که برخی کارها آن عنصر نمایش را ندارند و بازیگران هم آن بده و بستانی که باید داشته باشند را با هم ندارند. علت این اتفاق این است که خیلی وقت ها از نابازیگران استفاده می کنند، گاهی حتی آن شتابزدگی موجود در تصویربرداری موجب می شود تا آن صحنه ای که باید در نیاید، یعنی همه اینها زاییده کم کاری است، کم کاری که در هر حوزه ای از یک کار می تواند وجود داشته باشد، از حضور بازیگران ناوارد گرفته تا عواملی که به کارشان وارد نیستند، در کل همه این موارد موجب شده کارها ماندگار نشوند و اکثر کسانی که مخاطب این تولیدات اند از کارها خاطره ای در ذهنشان نباشد. یعنی امروز برخی فیلم ها و سریال هایی چون «بوعلی سینا»، «سربداران» و… برای مردم ماندگارتر است.
این بازیگر در ادامه با اشاره به عوامل موثر در شکل گیری یک کار گفت: همه عواملی که از آنها، نام بردم مثل یک مثلث به هم پیوسته است، یعنی ما اگر قصه خوب را دست یک کارگردان بد بدهیم، اثر تاثیرگذار نمی شود و از سوی دیگر اگر قصه بد را به کارگردان حرفه ای بدهیم او در نهایت اثر متوسطی را ارائه می دهد، در همه این موارد بحث بازیگران و شیوه کار آنها نیز تاثیر مستقیم روی کار دارد و به همین جهت این عوامل مثل یک مثلث اند و اضلاع این مثلث باید درست انتخاب شود تا در نهایت یک کار خوب شکل بگیرد، یعنی وجود یک داستان مطلوب در کنار کارگردان خوب و بازیگرانی که کاربلد باشند جزو مواردی اند که باید با هم در نظر گرفته شوند.
صدیق شریف یادآور شد: با وجود این موارد برای دیده شدن یک مجموعه به بهترین شکل، زمانی که کاری در حال شکل گیری است، باید تمام این موارد نظر گرفته شود تا بعد از تولید و پخش آن کار مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد و به خوبی به چشم بیاید.

منبع: بانی فیلم

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از