صفحه اصلی خبرها قصه، کارگردان یا بازیگر؛ کدام یک ساحل نجات هستند؟!

قصه، کارگردان یا بازیگر؛ کدام یک ساحل نجات هستند؟!

فاکتورهای موثر و مهم در موفقیت یک سریال تلویزیونی همیشه برای مدیران و تهیه کنندگان تلویزیون یک سوال بزرگ بوده است با وجود اینکه جواب سوال را در آستین دارند، اما تاکتیک استفاده از آن گاهی دستخوش اتفاقاتی می شود که حاصل آن نتیجه ای را که باید نمی دهد. در سال های اخیر شاید چندین سریال به دلایل مختلف توانستند سر و صدای بسیاری به پا کنند اما سریال های زیادی هم بودند که به رغم داشتن متریال لازم و گران به ساحل آرامش نرسیده و نتوانستند مخاطب را درگیر خود کنند. اینکه مجموعه های تلویزیونی با چه ویژگی هایی می توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند سوال سختی نیست اما مدیریت این متریال بخش عمده ای از جواب این سوال را به خود اختصاص می دهد چرا که در تمام این سال ها چه بسیار داشته ایم سریال های گرانی که پر ستاره بوده اند و نتوانسته اند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. چرا؟!

 بازیگران و چهره های سرشناس
به هر حال ویترین هر سریال تلویزیونی را بازیگران آن سریال تشکیل می دهند. در حقیقت بازیگران هستند که کمک می کنند یک سریال در قدم اول توجه مخاطب را به خود جلب کند. بازیگران و تیتراژ پر و پیمان سریال تلویزیونی فوکوس لازم را برای دیده شدن آن ایجاد می کند اما این فوکوس تا چه زمانی ادامه دارد.
یک سریال تلویزیونی که در حد معمول می تواند ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای و حدوداً ۱۲۰۰ دقیقه باشد، آیا می تواند به محبوبیت بازیگرانش تا پایان اکتفا کند؟ به نظر شما بازیگران چهره و شهیر تلویزیون و حتی سینمای ایران تا چه اندازه می توانند مخاطب را با خود همراه کنند.
قطعاً محبوب ترین بازیگران سینما در جلب مخاطب تلویزیون یک مدت زمان مشخص ماندگاری دارند و پس از آن مخاطب تشنه قصه مجموعه می شود که اگر پتانسیل لازم را نداشته باشد تماشاگر را پس خواهد زد.
 فیلمنامه و قصه
قطع به یقین یکی از فاکتورهای اساسی در جذب تماشاگر تلویزیون به مدت مدید گیرایی قصه است. توانایی و پتانسیل قصه حرف اول را در نگه داشتن مخاطب پای رسانه می زند. اگر به کارنامه تلویزیون در تولید آثار ماندگاری چون «کیف انگلیسی»، «شب دهم»، «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه»، «تا ثریا» و… دقت کنید متوجه می شوید که قصه و سبک و سیاق روایت داستان فاکتور مهمی در جذابیت این مجموعه هاست، اما این اتفاق مهم کمتر مدنظر قرار می گیرد.
نویسندگانی که توانایی بسط قصه را ندارند، ولی در طراحی یک قصه جذاب دو خطی بسیار باهوش و بکر عمل می کنند. در این شرایط هستند، قصه های ناب و جذاب آنها خیلی زود افت می کند و در این شرایط بازیگران نام آشنا و حتی استار هم نمی توانند ناجی اثر باشند. از سوی دیگر داریم قصه هایی که دو خطی جذابی دارند و اتفاقاً بسط خوبی هم پیدا کرده اند اما این قصه ها در شخصیت پردازی ضعیف عمل کرده و نمی توان بازیگران را در دل قصه پیدا کرد. در واقع قصه بیشتر برای تعریف کردن است تا برای به تصویر کشیدن، کاراکترهای داستان قوت لازم را با خود ندارند و در این اوضاع سریال تا حدی می تواند به لطف چهره های معروفش مخاطب را همراه به خود ببیند. اما ماجرا وقتی توی ذوق می زند که یک تیم قوی با بازیگران درخشان قرار است یک قصه ضعیف و تکراری را به تصویر بکشند در این شرایط لطمه اول را اتفاقاً بازیگری می خورد که با شنیدن خلاصه قصه دو خطی جذب داستان شده و در انتظار اتفاقی است که هرگز رخ نمی دهد. در واقع می توان به این نتیجه رسید که فیلمنامه پایه و اساس یک اثر ماندگار است، اما بوده اند قصه هایی قوی که در اجرا بسیار متوسط از آب درآمده اند، در این شرایط به جایگاه کارگردان می رسیم که آیا توانسته از تمام متریالی که در اختیارش بوده نهایت استفاده را ببرد یا خیر؟!
 کارگردانی برای تلویزیون
اصولاً کارگردانی در تلویزیون بخصوص برای یک سریال تلویزیون تبحری جدا از آنچه یک فیلمساز در سینما نیاز دارد طلب می کند. به همین دلیل است که داشته ایم کارگردانانی که موفقیت سینما را در مدیوم تلویزیون تکرار نکرده و نتوانسته اند مخاطب تلویزیون را دنبال خود بکشانند. شاید آنچه در تلویزیون بیش از سینما باید مدنظر باشد روایت مناسب قصه متناسب با حجم وسیع مخاطب سیماست. مخاطب تلویزیون قصه پسند است. پس بیش از هر چیز روایت داستان با رعایت قواعد و قوانین، تعلیق و کشش در هر قسمت حرف اول را در کارگردانی سریال می زند. بازی گرفتن از بازیگر، فاصله گرفتن از هرگونه خودنمایی در حرکات دوربین و دادن اطلاعات به مخاطب به اندازه لازم از ویژگی های یک کارگردانی مناسب برای تلویزیون است. چه بسیار دیده می شود آثاری که بویی از کارگردانی در آن حس نمی شود و عملاً فیلمنامه به تصویر تبدیل شده است و هیچ اتفاق جذابی در دنیای کارگردانی این مجموعه نمی توان متصور بود. بازیگر ساز خودش را می زند، عوامل براساس خواسته خودشان کار کرده اند و عملاً هیچ چیز سر جای خودش نیست.
 زمان پخش مناسب
در گزارش پیشین به شکل مفصل موضوع چیدمان کنداکتور را مورد بررسی قرار دادیم و نقش حیاتی و اساسی آن را در برخورد مخاطب با اثر تلویزیونی در گفت و گو با کارشناسان رسانه به چالش گذاشتیم.
 حرف آخر
در گفت و گو با اهالی رسانه، فاکتورهای موثر در دیده شدن یک سریال تلویزیونی را در گفت و گو با کارشناسان تلویزیونی بررسی می کنیم.

بیژن بیرنگ:
مخاطب و جامعه شناسی در دیده شدن سریال موثرند

بیژن بیرنگ کارگردان مجموعه هایی چون «سرزمین سبز»، «همسران»، «خانه سبز»، «مادر»، «چاق و لاغر» و… در گفت و گو با بانی فیلم، در خصوص بحث عوامل موثر بر دیده شدن یک سریال تلویزیونی به بانی فیلم گفت: همه موارد از فیلمنامه گرفته تا کارگردانی و بازیگران به این بستگی دارد که ما می خواهیم چه سریال هایی را تولید کنیم، گاهی سریال ها داستان های پیچیده و پر اتفاقی مثل سریالهای ترک دارند و گاهی شیوه ساخت آنها متفاوت است به همین دلیل باید متناسب با هر کاری فضای آن را در نظر گرفت. من در مورد سریالهایی که سبک کارهای خودم بود. واقعاً نمی دانم، درباره این دست کارها مقداری به جامعه شناسی، مخاطب شناسی و شناخت نسل امروز است، البته به نظرم شناختن نسل امروز به تنهایی کافی نیست، چون ممکن است که آنها را بشناسیم اما اینکه آنها را چطور پای تلویزیون بنشانیم، کمی معادله پیچیده ای است.
وی ادامه داد: اینکه اگر بخواهیم الان یک سریال مثل «خانه سبز» دیروز را برای امروز بسازیم، مسئله ای است که جای تأمل دارد و جزو دلمشغولی های خود من هم هست و فکر می کنم به آزمون و خطا و شرایطی نیاز دارد که آن زمان بوده است، مثل زمانی که دانه دانه کارها را از تلویزیون پخش می کردیم و بازخورد می گرفتیم. منتهی باز هم شرایط تغییر کرده است و مردم دیگر عادت ندارند یک سریال را هفتگی ببینند، بلکه دوست دارند آن را هر روز ببینند، به همین دلیل این اتفاق تجربه سازی را هم سخت می کند و به همین دلیل در این حوزه راه حل خاصی ندارم و دیده شدن هر کاری به نوع آن اثر بستگی دارد.
بیرنگ یادآور شد: مواردی چون فیلمنامه، کارگردانی، بازیگران و… همه و همه در دیده شدن یک کار موثراند اما کافی نیستند. یعنی همه ما با وجود استفاده از این موارد باز هم ممکن است یک کار ناموفق بسازیم و صادقانه بگویم این موضوع دغدغه من نیز هست. همین دلیل همانطور که گفتم، شناخت نسل امروز و بررسی این که چه عواملی می تواند مخاطب را پای تلویزیون بنشاند، از جمله موارد مهمی است که می تواند به دیده شدن هر کاری کمک کند و بازهم می گویم که خود من هم درگیر این موضوع هستم.

سیروس الوند:
قصه باید کشش داشته باشد

سیروس الوند کارگردان فیلم ها و سریال هایی چون «خسته دلان»، «زن دوم»، «مزاحم»، «برگ برنده»، «تله» و… که این روزها مشغول بعد از «خسته دلان» مشغول نگارش سریال جدیدش شده است، در گفت و گو با بانی فیلم، پیرامون عوامل موثر بر دیده شدن یک سریال عنوان کرد: کل کار از داستان گرفته تا بازیگران، عوامل و… عاملی است که ایجاد جذابیت می کند و موجب می شود تا مخاطب آن را ببیند. اما در این میان مهمترین مسئله از نظر من قصه است، بخصوص قصه ای که برای تلویزیون نوشته می شود، باید آنقدر قدرت داشته باشد که در قسمت های مختلف، مخاطب را با خودش همراه کند.
وی ادامه داد: این قصه است که در هر قسمت موجب همراهی مخاطب با اثر و دیده شدن کارمی شود، به همین دلیل نباید از این موضوع غافل شد.
الوند با اشاره به دقت نظر مخاطب اضافه کرد: در ادامه این روند، امروز تماشاچی با همه شاخه ها و مواردی که در یک سریال وجود دارد، ارتباط برقرار می کند، در واقع مخاطب امروز آگاه است، او فیلمبرداری ضعیف را تشخیص می دهد، متوجه چهره پردازی ها و گریم می شود و موارد دیگری که در یک کار وجود دارد را در میابد، به همین دلیل کسی که کاری را می سازد باید همه جوانب امر را در نظر بگیرد تا بتواند در نهایت اثری را ارائه دهد که مورد استقبال قرار بگیرد و دیده شود.
او افزود: به عنوان مثال از بین کارهای موجود، دلیل موفقیت «شهرزاد» نیز همین است که بخش های مختلف آن از دیالوگ ها گرفته تا صحنه و لباس به شکل حرفه ای کار شده اند و المان های لازم برای جلب نظر مخاب تا حد امکان در این کار وجود دارد؛ من هم به همین دلیل است که می گویم مجموعه ای از این موارد کار را جذاب می کند و مخاطب را درگیر.
الوند یادآور شد: باید این مضوع را در نظر داشت که امروز دیگر تنها تکیه به یک سوژه یا یک هنرپیشه، به واسطه چهره بودنش برای جذب مخاطب کافی نیست و باید همه موارد موجود در یک کار، در نظر گرفته شود تا در نهایت اثر قابل توجهی ارائه شود و کار به چشم بیاید.

محمود پاک نیت:
داستان گیرا، مخاطب را جذب می کند

محمود پاک نیت که فیلم ها و سریال های چون «پشت کوهای بلند»، «خاطرات مرد ناتمام»، «هفت سنگ»، «روزی روزگاری»، «پس از باران»، «شب دهم»، «ساختمان ۵۸»، «پریا» و… را در کارنامه کاری خود دارد و این روزها مشغول سریال «آشوب» شده است، در گفت و گو با بانی فیلم درباره عوامل موثر بر دیده شدن یک سریال تلویزیونی عنوان کرد: مهمترین عاملی که برای هر اثری اهمیت دارد، ابتدا متن آن است، یعنی اگر کاری یک نوشته اصولی و گیرا داشته باشد، تماشاگر را به خود جذب می کند، یعنی این مسئله جزو مواردی است که اگر به خوبی اتفاق بیفتد، می تواند تاثیر بسزایی در دیده شدن کار و موفقیت آن داشته باشد.
او اضافه کرد: فیلمنامه و قصه ای که هر سریال دارد، جزو مواردی است که بیننده در درجه اول در بین بازی ها با آن روبه رو می شود و در آن به دنبال ماجرایی می گردد که آن را دنبال کند، از همین رو اگر قصه جذاب باشد، مخاطب در هر قسمت با کار همراه شده و آن اثر دیده می شود.
وی ادامه داد: در مرحله بعد کارگردان و عواملی که انتخاب می شوند، مطرح هستند. اینکه کارگردان چه کسانی را انتخاب می کند و بازیگران چطور بازی می کنند هم مسئله دیگری است که وجود دارد، چرا که ایفای نقش هایی که برای هر کسی در نظر گرفته شده جزو موارد مهمی است که جای بررسی دارد. در ادامه گروه پشت صحنه خوب، از فیلمبردار گرفته تا طراحان لباس، گریم و… نیز در خوب از آب درآمدن کار و دیده شدن آن موثر هستند، چرا که تولید هر مجموعه ای مستلزم یک کار گروهی هماهنگ است که به آن فرم می دهد.
پاک نیت یادآور شد: برای شکل گیری یک کار به نحو احسن و بعد هم دیده شدن آن به طور کلی همه این عوامل باید دست به دست هم دهند تا در نهایت آن سریال مورد توجه قرار بگیرد.

رضا جودی:
چهره بودن مهم نیست، بازیگر باید بازی بلد باشد!

رضا جودی تهیه کننده فیلم ها و سریال هایی چون «صاحبدلان»، «دوران سرکشی»، «پشت کوههای بلند»، «اغما»، «حیرانی»، «دیوانه در شهر» و… در خصوص عوامل موثر بر دیده شدن یک سریال تلویزیونی به بانی فیلم گفت: یک کار برای آن که دیده شود باید قصه خوب داشته باشد و افرادی که در آن هستند. بازی صحیحی را از خود ارائه دهند، من روی بازیگران تأکید نمی کنم، بلکه با انتخاب مناسب بازیگران و کسانی که بلد هستند، اتفاق خوبی در این حوزه می افتد و در کنار همه اینها وجود کارگردان خوب و بعد هم پخش آن در زمان مناسب می تواند موجب شکل گیری و دیده شدن یک کار خوب شود.
وی ادامه داد: با همه اینها ابتدا باید یک متن و فیلمنامه خوب باشد و بعد هم کارگردان کاربلدی انتخاب شود، در ادامه آن کارگردان باید بازیگران خوبی را وارد کار کند و درست کارگردانی کند. بعد از اینها هم به زمان پخش آن اثر می رسیم که جزو موارد قابل توجه است و باید درست اتفاق بیفتد وگرنه به خوبی دیده نمی شود.
جودی با اشاره به اوضاع و احوال کلی تلویزیون در این حوزه بیان کرد: مدتی است که در تلویزیون تولیدات گسترش پیدا کرده اند و خیلی از همکاران ما سرکار رفته اند، این اتفاق نوید وجود تولیداتی را می دهد که موجب سرکار رفتن عده ای از همکاران ما شده است و در بین آنها با در نظرگیری مواردی که به آن اشاره شد، این کارها می توانند به خوبی دیده شوند.

منبع: بانی فیلم

honaraneh telegram
بارگذاری بیشتر در خبرها

پاسخ دهید

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از