خبرها

فرمول«اصغر فرهادي»مد شده

siros alvand

سیروس الوند کارگردان سینما  در خصوص مشکلات برگزاری جشنواره فیلم فجر از ابتدا تا به امروز گفت: جشنواره فجر دو وجه دارد؛ اول فیلم‌ها و دیگری تقسیم‌بندی و نمایش آن‌ها که متاسفانه از لحاظ نمایش بلاتکلیف است. زمانی نگاه نو می‌آید و گاهی نوعی نگاه، وقت‌هایی دستاورد فنی می‌آید و بعضی مواقع موارد این چنینی. امسال نیز بخش مسابقه، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند داریم. این آشفتگی و شلوغ‌کاری‌ها تا حدودی لطمه‌زننده است.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر بیش از هر چیز به فیلم‌های با کیفیت آن هم در تعداد بالا نیاز دارد. فیلم‌های برجسته ما در جشنواره در بسیاری از سال‌ها به ده عدد می‌رسد و برخی مواقع این تعداد به 4-5 عدد تنزل پیدا می‌کند و این برای جشنواره‌ای که 40-45 فیلم در آن حضور دارد، از لحاظ کیفی و هنری ناامیدکننده است.
الوند عنوان کرد: امسال شاهد اسامی هستیم که به نظر می‌رسد فیلم‌های آن‌ها قابل دیدن و واجد ارزش‌‌های کیفی و هنری باشد. امیدواریم این اتفاق رخ دهد؛ چون جشنواره فیلم فجر تعیین‌کننده کلاس و شخصیت سینمای ماست؛ یعنی احوال سال آینده سینمای ما را، جشنواره تعریف می‌کند.
کارگردان فیلم سینمایی «پرتقال خونی» درباره اظهار نظر برخی فیلمسازان نگاه نو مبنی بر ادغام بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره فیلم فجر گفت: ادغام این دو بخش کار صحیحی نیست و آنها باید توجه داشته باشند که جدا بودن این دو بخش به نفع فیلم اولی‌‌هاست؛ چون امکان دیده‌شدن آن‌ها بیشتر خواهد بود. حالا این که می‌گویند باید دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو ادغام شود، نگاهی است که می‌خواهند بگویند ما حرفه‌ای هستیم و با بقیه هیچ فرقی نداریم. به هر حال در تمام جشنواره‌های دنیا بخشی به نام فیلم‌های اول و استعداد‌های تازه وجود دارد که جایگاه کارگردانان فیلم اولی است و آثار  آن‌ها در بخش ویژه‌ای بررسی می‌شود.
 الوند در خصوص دیدگاه برخی فیلم اولی‌ها مبنی بر اینکه باید فیلم آن‌ها در همه بخش‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد و جوایزی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: بسیاری کارگردانان اول به دلیل نوع فیلم و بودجه‌ای که دارند، از بازیگران آماتور و  جوان استفاده می‌کنند و قابلیت ارزیابی در همه رشته‌ها را ندارند و همه این‌ها از دیدگاهی می‌آید که می‌خواهند بگویند، ما مانند بقیه هستیم و باید به همه رشته‌ها جایزه تعلق بگیرد، در هر صورت اگر فیلمی قابلیت حضور در بخش سودای سیمرغ را داشته باشد، مانند سال قبل به این بخش ورود خواهد کرد.
کارگردان فیلم سینمایی «این سیب هم برای تو» درباره رهایی از بند تقلید در فیلمسازی بیان کرد: تقلید در سینمای ما همیشه وجود داشته و گریزی از آن نیست. به سادگی نمی‌توان از آن رها شد. چنانچه زمانی که «قیصر» و «گنج قارون» ساخته شد تا سال‌ها فیلم‌های تولیدی‌ شبیه به آن بود، سال‌های بعد از انقلاب نیز مدتی فیلمسازان دنباله رو سبک کیارستمی بودند. چند سالی است که فرمول اصغر فرهادی مد شده؛ پس این موضوعی طبیعی است.
الوند در خصوص بازی دخترش در فیلم «دختر» ساخته رضا میرکریمی تصریح کرد: میرکریمی از بین 450 نفر، دختر من را به عنوان بازیگر نقش اول فیلمش انتخاب کرد و مسئله دوستی‌ ما در این موضوع به هیچ وجه دخالت نداشت. دخترم نیز بسیار حرفه‌ای با این موضوع برخورد کرد. چنانچه تا به این لحظه در مورد فیلمنامه و جزئیات آن هیچ گونه صحبتی با هیچ کس حتی با من که پدرش هستم نکرده است. او ترم ششم تئاتر در دانشگاه تهران است و از طرفی چندین تئاتر کار کرده و جایزه تئاتر دانشجویی نیز گرفته و ورودش به دنیای بازیگری کاملا حرفه‌ای است.
وی افزود: نگاه دختر من نگاهی کاملا حرفه‌ای در خصوص دنیای بازیگری و هنر است و به این دلیل میرکریمی او را انتخاب کرده و امیدوارم موفق باشد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

telegramb3dart

عضویت در کانال رسمی تلگرام B3dart

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن