صفحه اصلی خبرها اگر فضایی ها آدم ربایی کنند!

اگر فضایی ها آدم ربایی کنند!

70

دزدیدن آدمها به هر شکل آن تجربه تلخی البته برای ربوده شده ها است و وای به وقتی که ربایندگان موجوداتی فضایی و از سایر سیارات باشند اما این دستمایه و سوژه اصلی فیلم جدید استیون شاینبرگ کارگردان آمریکایی است که اخیراً در سطح جهان اکران شده و یا اینکه فروش زیادی نداشته اما نظر کارشناسان را جلب کرده و بحث های وسیعی را برانگیخته است.


به گزارش هنرانه ,نومی راپاچ که در ۱۰ سال اخیر به یکی از پاهای ثابت فیلم های اکشن و ساینس فیکشن و به یکی از زنان قدرتمند اینگونه آثار تبدیل شده، در «Rupture» زنی به نام رنی است و او یک مادر مجرد و طلاق گرفته است که فضایی ها و بیگانه های ناشناخته وی را می ربایند و تا مدتی قابل توجه از فیلم مشخص نیست که ربایندگان چه کسانی هستند و چه چیزهایی را از رنی می خواهند. این از عجایب کار شاینبرگ است که از ۱۹۹۲ یعنی ۲۵ سال قبل به فیلمسازی اشتغال دارد اما فقط از ۲۰۰۲ به بعد و با ساختن فیلم «منشی» با بازی مگی جیلنهال به جامعه جهانی شناسانده شد و هم آن فیلم و هم «گسیختگی» نشان می دهند که شاینبرگ از اصول رایج و تکراری در حرفه فیلمسازی گریزان و در صدد فتح باب های تازه است. سوال و جواب های لازم از وی پیرامون «Rupture» بنیادهای این فیلم را برای سینما دوستان آشکارتر می سازد.

آقای شاینبرگ، چرا فیلم جدیدتان بیش از حد با وهم و ابهام همراه است.
– براساس قصه این اتفاقی است که در نهایت ابهام و حیرت برای کاراکتر رنی افتاده است و ما هم باید همین رویداد را برای بینندگان به تصویر می کشیدیم.
از کدام فیلم های دیگر خط فکری و الهام گرفته اید؟
– وقتی فیلم «فعالیت های ماوراء الطبیعه» و قسمت دوم آن را دیدم، افکاری در من پدید آمد و از خودم پرسیدم چه روی می دهد اگر فردی را بدزدند و ربایندگان نه انسانها و موجودات معمولی بلکه بیگانه هایی از سایر سیارات باشند. حتماً بارها شنیده اید که افرادی ادعا کرده اند که فضایی ها آنان را ربوده اند و در یک حلقه نوری اسیر شده اند و می گویند طی آن اسارت اتفاقات عجیبی برایشان روی داده است. طبعاً برخی حرف های آنان افراطی و دور از حقیقت است اما بیایید تصور کنیم که این حرف ها صحت دارد و اسارت انسانها بدست فضایی ها واقعاً رخ بدهد و فیلم جدید من نشانگر چنین وضعیتی است.
این فیلم چه تفاوت هایی می تواند با آثار مشابه با خود داشته باشد؟
– روی این سوژه در فیلم های موسوم به «Found Footage» (مبتنی بر واقعیت و اتفاقات قبلی) کار شده بود و ما آن را وارد وادی فیلم های فیچر و داستانی کردیم. در مورد این مسئله با تهیه کننده فیلم یعنی اندرو لازار (مدیراجرایی اصلی فیلم «تک تیرانداز آمریکایی») هم بحث و تبادل نظر کردیم و ابتدا به این نتیجه رسیدیم که از استفاده از ابزار ساخت فیلمهای «Found Footage» پرهیز کنیم زیرا زمینه کارمان را محدود می کرد. ما حداکثر صبر را برای بینندگان تصور و براساس همین مسئله کار کردیم. اینکه تا کی می توان یک آدم ربایی را مطرح کرد ولی مجریان آن را کاملاً معرفی نکرد. ما تا سر حد امکان در همین نقطه، یعنی ابهام در هویت ربایندگان و مشخص نبودن پایه های اتفاق باقی ماندیم و سپس بخشی از قضیه را باز کردیم. این یک چالش بسیار جالب شغلی برای ما بود. اینکه تا کی می توانیم تماشاگران را پای آن ابهام نگه داریم.
یعنی شما معتقدید که عمر مفید مکتب «Found Footage» به پایان رسیده است؟
– قدر مسلم اینکه مردم تازگی سابق را در آن نمی بینند، بخصوص که شروع این مکانیسم به چند سال قبل از «فعالیت های ماوراءالطبیعه» و به واقع به دوگانه «پروژه بلیرویچ» بر می گردد. من به این سیستم و خالقان آن احترام زیادی می گذارم اما این چیزی نیست که رضایت مرا جلب کند. فیلم های سینمایی باید به فراخور موضوع شان خوش آب و رنگ باشند و در تضاد با فیلم های مستندوار «Found Footage» مبتنی بر خیال و تصور جلوه کنند.
به نظر می رسد نومی راپاچ و نمایش حرفه ای او در رل اصلی نیز سهم بارزی در توفیق این فیلم داشته است.
– همین طور است. چه در دوره حضور او در سه گانه «دختری با خالکوبی اژدها» در سینمای سوئد و بازسازی های آن در هالیوود و چه در «پرومتئوس» کار سال ۲۰۱۲ ریدلی اسکات، این هنرمند زن نقش های خود را به شکلی به یاد ماندنی ایفا کرده بود. البته من قبل «گسیختگی» نیز بر سر فیلم دیگری که می خواستم بسازم و امکان آن هرگز فراهم نشد، با راپاچ آشنایی و همکاری داشتم و حتی اگر همه این موارد در کار نبود، به سختی می توانستم کسی را بیابم که مثل او برای این نقش خاص در فیلم مناسب باشد. فشار روحی زیادی به کاراکتر اول قصه من وارد می شد و این امر کسی را می طلبید که به استحکام نومی راپاچ و البته خود وی باشد. شاید عده ای بگویند با یک هنرپیشه قوی دیگر هم این نقش در می آمد اما من چنین فکر نمی کنم و فقط زنی ذاتاً پر قدرت قادر به مقاومت مقابل ماجرای ربوده شدن توسط فضایی ها است که نماد او را می توان در نومی راپاچ دید. لااقل این باوری است که طی سالهای اخیر بر اثر دیدن سایر فیلم های وی در اذهان به وجود آمده است.
آیا کارهایی که کاراکتر راپاچ در این فیلم انجام می دهد، واقعاً باورپذیر است؟
– بله، چرا که نه؟ متن داستان از آغاز به ما گوشزد می کند که او زنی معمولی نیست و توانی مافوق عادی دارد. در نظر بگیرید که اسیرکنندگان وی و افراد قرار گرفته در چنین قالبی امثال کری بیشه، لزلی منویل و مایکل چیکلیس هستند و لابد چیکلیس را به خاطر بازی قدرتمندانه اش در سریال تلویزیونی «حفاظ» تحسین کرده اید و اینجا و در فیلم من حتی قدرت و حیطه کاری فراتر از آن سریال دارد و سیبیل و عینکی که بر چشم دارد، او را هراس انگیزتر ساخته است.
معیار انتخاب شماری از این بازیگران چه بود؟
– اینکه شهرت شان جلوتر از خودشان حرکت نکند. منظورم این است که چنان سرشناس نباشند که ایفای چنین رل هایی را دون شأن خود بدانند و بزرگتر از نقش محوله نباشند. وقتی با افراد صاحب شهرت متوسط کار کنید، دست تان بازتر است و تطابق ها و هماهنگی ها زودتر و آسانتر حاصل می آیند و حتی نومی راپاچ نیز الان یکی از ۱۰ زن اول هالیوود نیست، چه برسد به بقیه.
لابد تصدیق می کنید که یک دلیل ایجاد هیجان در «گسیختگی» این است که هرگز نمی توانید حدس بزنید که دستاورد کلی و حرکت بعدی موجودات بیگانه چیست و رنی با چه اتفاقاتی در دقایق و ساعات پیش رویش مواجه است.
– همین طور است و این بخصوص در مورد ۲۰ دقیقه پایانی فیلم صدق می کند. گاهی تماشاگر چنان به اضطراب فرو می رود که واقعاً برای رنی و سرنوشت او نگران می شود. یک شب در پایان نمایش فیلم تماشاگری به من گفت یادش رفته بود چطور نفس بکشد!
از نظر خود شما تکان دهنده ترین سکانس فیلم کدام است؟
– سکانسی که سرانجام رنی از درون سلول خود فرار می کند و حین گریز با سایر افرادی همراه می شود که آنها نیز در حال فرارند. همگی در فضایی کم و در کریدورهای تنگ در پی اکسیژن و نور امید و روشنایی زندگی هستند و به سوی آن می دوند. من این صحنه را در استودیویی به نام سیتی اسکیپ در جنوب شهر تورنتو کانادا گرفتم و بعد از اینکه استودیو را کاملاً برای این صحنه طراحی و آن را برای ضبط صداهای مورد نظرمان از نو مهندسی و ترمیم کردیم. کاراکتر راپاچ از یک قسمت استیج خارج و وارد بخش دیگر آن می شود و انواع خطرها و ترس ها و امکان ها دور سر او پرواز می کند. رنی به واقع تمامی بینندگان را با خود همراه ساخته زیرا نماینده نسل بشری است که با خطر جدی مرگ می جنگد. خطری که شاید در برخورد احتمالی با فضایی ها بسیار نزدیکتر از آنی به ما باشد که تصورش را می کنیم.

منبع: The Wrap 

 

honaraneh telegram
بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  اشتراک در  
اطلاع از