صفحه اصلی خبرها درباره فیلم دراماتیک «اسب های مسابقه ای»؛از کشتن اسب تا قتل پدرخوانده

درباره فیلم دراماتیک «اسب های مسابقه ای»؛از کشتن اسب تا قتل پدرخوانده

88
اسب های مسابقه ای

«اسب های مسابقه ای» را که اولین فیلم بلند کوری فینلی نمایشنامه نویس جوان آمریکایی است و براساس داستانی از خود او ساخته شده، باید یک کار «نوآر» مدرن و صاحب خط و خطوطی شیطانی و در عین حال روالی سرگرم کننده دانست.

به گزارش هنرانه ،دیالوگ های عالی و ضربه زنی کلامی کاراکترهای اصلی به یکدیگر، عاملی است که بر بار دراماتیک این فیلم افزوده است و این فیلم نه فقط عاملی برای اوجگیری فزون تر فینلی در جهان سینما و انتقال هر چه بیشتر او از مدیوم تئاتر بر هنر هفتم است بلکه سبب می شود دو هنرپیشه زن جوان اصلی فیلم که کارهای مطرح قبلی شان اغلب به ژانر وحشت تعلق دارند به پختگی فزون تری برسند و از فرصت فراهم آمده توسط این فیلم بیشترین بهره را برگیرند. آنها اولیویا کوک و آنیا تیلور جوی هستند که اولی جوان اول فیلم های پرفروش و هراس برانگیز «اویجا» و «ساکت ها» بوده و دومی در «جادوگر» خوش درخشیده است. در این میان آنتون یلچین جوان هم که اندک مدتی پس از اتمام این فیلم درگذشت، رل خلافکار جزیی را بازی می کند که در بازی پرحیله این دو زن جوان گرفتار می آید و همکار آنها در تحقق اهداف پلیدشان می شود.
نارضایتی در عین رفاه
این دو زن که یکی شان پیشتر یک اسب مسابقه ای برجسته را کشته است، دست به دست یکدیگر می دهند تا این بار کسی را که دوست ندارند، به ورطه مرگ بفرستند. کسی که هدف گرفته می شود، پدرخوانده لیلی (آنیا تیلور جوی) است که مارک نام دارد و ما او را با بازی پل اسپارکز یکی از بازیگران سریال گانگستری پرطرفدار «امپراتوری بوردواک» می بینیم.
لیلی و دوست جوانش آماندا (اولیویا کوک) در حالی مارگ را هدف می گیرند که با همت این پدرخوانده است که لیلی و مادر بیوه اش (فرانسی سویینت) زندگی مرفهی را می گذرانند و یک خانه مجلل را در ایالت کافه تیکات آمریکا زیر پای خود می بینند. شاید هم این تصمیم قاطعانه مارک در زمینه لزوم گسیل لیلی به یک مدرسه ویژه دختران ناآرام و دردسرساز به جای کالج محبوب وی است که کار را تمام و لیلی و آماندا را مصمم به حذف وی می سازند.
نگاهی متفاوت
در نماهای آغازین فیلم و در گفت و گوهای لیلی با آماندا مشخص می شود که چگونه کشتن یک اسب سبب شده اهالی منطقه نگاهی متفاوت به لیلی پیدا کنند و از او حساب ببرند. در این قسمت از ارائه انواع اطلاعات درباره کاراکترها استفاده می شود و مشخص می گردد لیلی و اطرافیانش به این باور رسیده اند که وی هیچ احساسی در وجودش ندارد و دائماً در حال تظاهر است و استیو جابز وار به سوی اهدافش خیز برداشته است. با این حال در گفت و گوهای اولیه این دو زن جوان بسیاری از حرف های دل آنان پنهان می ماند تا به آرامی در آینده مجالی برای بروز بیابد و انگار هر دو طرف در حال آزمودن آب های ناآرام اند و می خواهند یکدیگر را بیشتر امتحان کنند و در نماهای بعدی شدت و سرعت این محاوره ها به حدی می رسد که دو طرف انگار قصه مغلوب کردن یکدیگر را دارند.
ویژه و عجیب
خوشبختی فیلم در این نکته است که کوری فینلی نه تنها در قصه نویسی و پدید آوردن گفت و گوهای مؤثر مهارت دارد بلکه از راههای استفاده درست از عوامل تصویر و صدا به قصد افزودن ساختن تأثیرگذاری فیلمش هم مطلع است. در این ارتباط تصاویری که لایل وینسنت مدیر فیلمبرداری مستعد این فیلم با دوربین استدیکم خود می گیرد. از اقامت گاه شیک مارک عمارتی ویژه و عجیب می سازد و صدای دائمی ماشین چمن زنی مارک که سر و صداهایش در طول فیلم بسیار بیشتر از چهره او مشاهده می شود، بهترین نشانه ها و پیام ها در راه معرفی وی و نوع نگاه لیلی به پدرخوانده نامحبوبش است. البته موسیقی متن اریک فریدلندر هم کمک کرده است تا بهتر بتوان لایه های این زندگی ناآرام را کشف و لمس و دلایل دو دختر برای نابودسازی مارک را درک کرد. حتی روش وارد کردن تیم (آنتون یلچین) به این نقشه شیطانی و شریک کردن او در این قتل بیرحمانه نیز تماشایی به نظر می رسد و از رسیدن لیلی و آماندا به سطوحی بالاتر از قساوت سخن می گوید.
شیطان هایی در لباس فرشتگان
سکانس پایانی فیلم قدری از شتاب و تأثیرگذاری قسمت های قبلی را ندارد و ترس از گرفتار شدن در چنگ قانون به حد کفایت در رفتار دو زن جوان حس نمی شود. البته آنیا تیلور جوی و اولیویا کوک در ایفای رل خود کاملاً موفق اند و شیطان هایی نشان می دهند که در لباس فرشتگان ظاهر شده اند. در همه حال این یک داستان با مشمول و وسعت جهانی درباره جوانانی در هر نقطه گیتی است که به این نتیجه غلط می رسند که برای یافتن هویتی مستقل و ارزشمند باید دست به هر کار غلطی و حتی قتل بزنند و این چنین است که کاراکتر مارک چیزی بین یک قربانی و آدم بد، سرگردان می ماند و معلوم نمی شود که به حق هدف این جنایت قرار می گیرد و یا فقط اسیر ایده آل طلبی های موهوم جوانان افراطی این زمانه قرار گرفته است.
منبع: Deadeline. Com

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  اشتراک در  
اطلاع از