صفحه اصلی خبرها سلیقه باندی و گروهی در رأی دهی جشن سینمای ایران جایی ندارد

سلیقه باندی و گروهی در رأی دهی جشن سینمای ایران جایی ندارد

نشست خبری نوزدهمین جشن سینمای ایران با حضور هارون یشایایی رئیس این جشن، تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و با اجرای کامران ملکی و در محل خانه سینما برگزار شد.

هارون یشایایی: نیازمند اتاق فکریم

هارون یشایایی در ابتدای این نشست گفت: آقای شاهسواری از من خواست که رئیس جشن شوم و من هم قبول کردم و خوشحالم موقعیتی برای کار مشترک و خدمت به سینمای ایران پیش آمده و می توانم موثر باشم. ما در زمینه های مختلف سینما تلاش می کنیم، اما این تلاش ها جدا است و نیاز به یک مسیر مشخص در سینمای ایران داریم و باید یک اتاق فکر داشته باشیم که مسیر درستی را برای سینما فراهم کند و اگر همه تلاش ها در یک مسیر اتفاق بیفتد، نتیجه بهتری خواهیم داشت. بهتر است از همان ابتدا برنامه ای بچینیم که این همه سرمایه از دست نرود و فیلم هایی که قرارست به هر دلیلی اکران نشوند، اصلا ساخته نشوند. ما نیازمندیم اتاق های فکری داشته باشیم که تلاش های سینمایی با یکدیگر هم جهت باشد. انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران می تواند محلی باشد که فکر کند و راه و برنامه درستی ارائه دهد. سینمای ایران این قدرت را دارد که سهم خود را از بازار جهانی بگیرد؛ مانند سینمای کره که سهم خوبی در بازار جهانی دارد، ولی حضور یک گروه کارشناس برای رسیدن به این حق الزامی است و فکر می کنم این انجمن می تواند موفق باشد. البته شک نیست فارابی بعد از انقلاب خدمات زیادی به سینما داده است اما اتاق فکر نیست و تنها به سینماگران با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار آن می گذارد، در ارتقای سینما کمک می کند. ما نیاز داریم درباره تداوم حضور سینمای ایران در فرهنگ ملی و سهم این سینما از بازار جهانی فکر کنیم.

تورج منصوری: هدف گذاری ما ورود به بازار جهانی است

در ادامه این نشست تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران با اشاره به تاریخچه تشکیل این انجمن و جشن گفت: چهارسال قبل از تعطیل شدن خانه سینما گروهی از جانب هیأت مدیره وقت مسئول شدند تا فکری برای کیفیت جشن خانه سینما داشته باشند که در دوران های گذشته انتقاداتی به آن وارد بود. این گروه هفت نفره متشکل از: عبدالله اسکندری، ابوالحسن داوودی، نظام کیایی، کتایون شهابی، احمد امینی و حسن حسن دوست بودند. این گروه یک تا دوماه جلسه گذاشتند و بعد قرار شد که کار را به سه نفر بسپارند. وقتی نوشته شدن اساسنامه به نقطه ای رسید، شروع کنند نظرات خود را بدهند. مجموع این فرآیند حدود سه سال طول کشید. در دو سال اول به صورت میانگین هر هفته جلسه داشتیم و حاصل آن اساسنامه آکادمی علوم و فنون سینمایی شد. بنده به نمایندگی از آن جمع این را به هیأت مدیره وقت خانه سینما دادم و زمانی که هیأت مدیره می خواست این موارد را بررسی کند، مصادف با تعطیلی خانه سینما بود. بعد از بازگشایی خانه سینما به طور مجدد یک جشن را برگزار کردیم و توافق شد تا آیین نامه ای اجرا شود. این آیین نامه قبل از شروع داوری ها تغییر کرد و شبیه اصول اساسنامه ای شد که در سال های گذشته نوشته شد. بعدها به فکر دائمی شدن این سازوکار شدیم و یک دبیرخانه دائمی بنا کنیم که فعالیت آن به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

روی کیفیت سینمای ایران تمرکز می کنیم

منصوری ادامه داد: در حقیقت می خواهیم یک قائده اصلی را بنا کنیم که از این به بعد روی کیفیت سینمای ایران تمرکز کنیم و اجازه دهیم خانه سینما به مسائل صنفی سینمای ایران رسیدگی کند. در نتیجه جمع جدیدی بعد از جشن تشکیل شد که از ۱۵ شاخه مختلف نمایندگانی درخواست شد که اول از صنوف بود و یک نماینده تام الاختیار برای سه سال معرفی کردند و قرار شد در اولین مأموریت آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسند و سازمان دهند. مأموریت اول ما تمام شده و شیوه داوری ها را براساس آیین نامه شکل دادند و در نهایت کمیته صیانت آرا برای کنترل و نظارت به وجود آمد.

دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران خاطرنشان کرد: هدف گذاری بعدی این است که تلاش کنیم راه های ورود به بازار جهانی را پیدا کنیم؛ چون بازار ایران جوابگوی تعداد نیروی کار نیست و در نتیجه باید بازاری داشته باشیم که در درجه اول کیفیت ما را تأیید کند و قطعا به کمک این انجمن می شود که به این سمت حرکت کنیم.

وی یادآوری کرد: شاخه های سینمایی به معنای صنف در سینما نیستند و به معنای حرفه هستند و در جشن هم ۱۵ شاخه داوری می شود که علاوه بر آن هیات مرکزی آکادمی، مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی به همراه رییس های شاخه های داوری اعضای آکادمی را تشکیل می دهند.

منصوری با اشاره به تندیس ها و جوایزی که در نظر گرفته شده، عنوان کرد: امسال برای بازیگری ۴ تندیس مانند دوره های قبل در نظر گرفته شده است. در شاخه فیلمنامه نویس ۲ جایزه در بخش های فیلمنامه اصلی و اقتباسی داده می شود، ولی امسال فیلمنامه اقتباسی نداریم. در بخش صدا ۲ تندیس داده می شود که یکی برای صداگذاری و دیگری برای صدابرداری است. یک جایزه بهترین فیلم هم خواهیم داشت که این مجموعه تندیس هایی است که اهدا می شود.

تندیس های سینمای ایران

وی با اشاره تاریخچه تندیس نیز بیان کرد: اوایل دهه ۷۰ از عبدالله اسکندری خواستیم یک طرح برای یادبود سینما پیشنهاد دهد که او آقای محمدی مجسمه ساز را پیشنهاد داد که این تندیس بعد از ۱۲ اتود ساخته شد که شامل سرستون های تخت جمشید و یک فیلمساز که بال های آن فیلم است و خود نیز در حال آب شدن است. من هم شکل قبلی تندیس را بیشتر دوست داشتم اما خود تندیس تغییر نکرده و تنها پرداخت به آن کمی تغییر کرده است. در دوره ای هیات مدیره وقت تصمیم گرفت، پوسته روی تندیس را تغییر دهد.

در بخشی دیگر منصوری در پاسخ به اینکه مکان جشن کجا است، خاطرنشان کرد: چند جا را در نظر گرفتیم ولی قطعی نشده است، اما جایی که انتخاب می کنیم باید خدمات جانبی داشته باشد و در یکی دوروز آینده مکان را اعلام می کنیم.

وی درباره داوری ها توضیح داد: در بخش دوم داوری ۶۰ نفر به آن سیصد نفر اضافه می شوند و به جز آن ۱۵ شاخه که گفتم شاخه های دیگری هم هستند ولی فقط آن ۱۵ شاخه تندیس دارند.همچنین ۲۱ شهریور جشن برگزار می شود و در نظر داریم روز ملی سینما را گرامی بداریم.

منصوری در ادامه گفت: امسال خیزمان را برداشتیم که این کار را بکنیم، اما توانمان نرسید، چون سالی که انتخابات هست، همه چیز مشکل می شود. قصد داشتیم این اتفاق بیفتد ولی عملا نشد زیرا کار را دیر شروع کردیم. ما به دنبال یک سیستم هستیم، چون در حال حاضر در بیشتر امور مهارت های فردی کارها را جلو می برد نه یک سیستم. من قول می دهم از سال آینده دوستان حتما بروند و با مردم فیلم ها را ببینند.

برای جوایز محدودیت داریم

وی با اشاره به اینکه چون تا به حال یک شورای سیاستگذاری وجود نداشت هر سال تغییراتی در جشن یا تندیس رخ می داد، توضیح داد: درباره جوایز باید بگویم ما محدودیت در جایزه داریم و قرار است بزرگداشت هایی درباره کسانی که برای سینما کار کرده اند برگزار می شود. به طور طبیعی شهدای مدافع حرم برای ما عزیز هستند، اما با دادن یک تندیس به یک شهید نمی توان از وی تجلیل کرد چراکه تندیس برای مقام یک شهید خیلی کوچک است. معتقدم همه تلاش ما باید این باشد که وظایف خود را مانند شهدای مدافع حرم دنبال کنیم و از این عزیزان برای توجیه خود و کسب قدرت از کسان دیگر قدردانی نکنیم. این جشن یک جشن تخصصی است و امسال ۴ جایزه بزرگداشت داریم که سال آینده یک جایزه دیگر هم اهدا می شود.

هارون یشایایی هم در ادامه بیان کرد: برای احترام به بازیگر و هنرمندی که در حرم شهید شده است پیشنهاد تجلیل قابل فکر است و پیشنهاد خوبی است اما ما هر کاری در سینما انجام دهیم سیاسی می شود ولی ما نباید همه کارهای خود را سیاسی کنیم.

اعمال نفوذی صورت نگرفته است

منصوری در ادامه در پاسخ به این نقد که جشن سینما برگزیده ها را با لابی گری انتخاب می کند، اظهار کرد: شیوه رای گیری باید به شکلی باشد که ایرادهای آن را بگیریم تا بدون اعمال نفوذ انجام شود. تا الان هم اعمال نفوذی نبوده، اما شیوه داوری به گونه ای بوده است که برخی اثر خود را بیشتر تبلیغ می کردند.

وی درباره شیوه رأی دهی تشریح کرد: رای دادن ما به این صورت است که داورهای هر شاخه از سوی آن شاخه معرفی، تایید و به عنوان داوران تخصصی به کاندیداهای شاخه خود رای می دهند و بعد همه داوران به همه شاخه ها رای می دهند، بر همین اساس چون تعداد آرا بالا می رود و داوری در دو مرحله انجام می شود و شائبه اعمال نفوذ از بین می رود. درباره بزرگداشت هم باید بگویم بزرگداشت حق کسانی است که به دنبال ایده می روند، ولی در سال آینده شیوه آن هم تغییر می کند. در پایان امسال هم عملکردها مطالعه می شود تا عیب ها برطرف شود.

دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران توضیح داد: ما در جشن ۱۵ شاخه داریم که برخی از شاخه ها جشن سالانه دارند و برگزیدگان خود را انتخاب می کنند و در تلاش هستیم تا این جشن ها نزدیک به جشن اصلی باشند. مساله بعد این است که ما نمی توانیم به شاخه ها برای انتخاب هایشان دستورالعمل ارائه دهیم. البته جشن تخصصی تنها جشن خانه سینما است و دیگر جشن ها برای تقدیر است.

یشایایی نیز در ادامه یادآوری کرد: سیر اسکار در جوایر امپریالیسمی است و فیلم ها را در سیری قرار می دهد تا جایزه بگیرند، اما در خانه سینما این طور نیست.

هنوز سرمایه گذار نداریم

منصوری درباره سرمایه گذار جشن نوزدهم گفت: ما هنوز سرمایه گذاری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد، اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد.

روند داوری و دریافت آرا

دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران درباره شیوه رای گیری گفت: ما فرضی داریم مبنی بر اینکه سینماگران باید از ابتدای سال پیگیر سینما باشند و آثار مختلف را در طول سال ببینند. اگر این اصل را قبول کنیم، مبنا این است که داوران فیلم ها را دیده اند و اگر کسی ندیده است، مشکل اساسی دارد و باید این موضوع را اصلاح کنیم تا ذره ذره چنین افرادی که فیلم ها را در طول سال نمی بینند، در اقلیت قرار بگیرند. اینکه افراد در جاهای مختلف فیلم های مختلف را می بینند، امکان بده بستان و رای به هم دادن را از بین می برد.

وی درباره روند دریافت آرا توضیح داد: رای افراد به صورت مهر شده در اختیار دبیرخانه قرار می گیرد و کمیسیون صیانت از آرا شب گذشته رای ها را گرفته و فقط چهار نفر آن را دیده اند و بعد این پاکت در خدمت یشایایی قرار گرفته که این مربوط به دور اول است. در نهایت ۳۶۰ نفر به آثار رای می دهند و آن رای ها قابل دستکاری نیست و سلیقه باندی و گروهی در آن جایی ندارد. امسال این روش را انجام دادیم تا خطاهایمان مشخص شود.

منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ نفر هیات موسس هستند که در طول سه سال به ۴۵ نفر می رسند. این یک الگوی کوچک است که ضمن جلو رفتن کامل می شود. این ۱۵ داور از راه پیشنهاد صنف به ما معرفی شده اند؛ یعنی صنوف گزینه های خود را به ما داده اند و دبیرخانه جشن گزینه ها را دعوت کرده تا در داوری حضور داشته باشند. کسانی که این را قبول کردند، حکمی برایشان صادر شده است که حکمشان به همراه پکیج فیلم های اکران شده و برنامه نمایش فیلم در خانه سینما به آنها ارائه شده است.

منبع: بانی فیلم

بارگذاری بیشتر در خبرها

پاسخ دهید

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از