صفحه اصلی خبرها برنامه سینمایی یا اتاق شکنجه فیلمسازان؟!

برنامه سینمایی یا اتاق شکنجه فیلمسازان؟!

105

تلویزیون دوست سینماست یا دشمن آن؟! این پرسشی است که امروز در مواجهه با برخی برنامه های سینمایی سازمان صدا و سیما و گونه ای رفتار دوگانه برنامه سازان و سیاستگذارانش با آنها در ذهن تماشاگران شکل گرفته است. در واقع وقتی این چنین برخوردهای تهاجمی با سینما را در کنار اقداماتی نظیر خودداری از پخش تیزر شماری از فیلم ها و جرح و تعدیل های سلیقه ای آنها و نیز عدم دعوت برخی از فیلمسازان به این رسانه به بهانه های مختلف می گذاریم، به نظر می آید سینما از چشم مدیران تلویزیون یک موجود مزاحم و شاید اضافی است. حال آنکه این دو رسانه می توانند خدمات متقابل فراوانی را برای یکدیگر انجام دهند و دوشادوش همدیگر باشند و نه در برابر هم.

در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال، عملکرد برنامه «هفت» دوباره ضرورت نوعی بازنگری در ساختار برنامه های سینمایی تلویزیونی را برجسته کرد و نشان داد در آسیب شناسی آن خلاءها و نقاط مختلف فراوانی به چشم می خورد، طی سلسله گزارش هایی که امروز بخش سوم و پایانی آن را می خوانید، تلاش کردیم تا برای این مسئله راه حل هایی از دل اظهارنظرهای سینماگران بیابیم و و ارائه دهیم. امید که موثر افتد.

احمد طالبی نژاد:

جناح‏گیری در برنامه‏های تلویزیونی مخاطب را دور می‏کند

احمد طالبی نژاد، منتقد سینما معتقد است که با پیش گرفتن رویکرد سیاسی و جناحی برنامه های تلویزیونی با موضوعات سینمایی از جمله برنامه «هفت» مردم عادی هم متوجه جناح گیری این برنامه ها می شوند و رفته رفته مخاطب خود را از دست می دهند.

احمد طالبی نژاد در خصوص جایگاه برنامه های سینمایی در تلویزیون به بانی فیلم گفت: نقش برنامه های تلویزیونی در موضوعات سینمایی چیزی جز تخریب سینما نزد عامه مردم نبوده است، ولی آگاهان می دانند که حتی تلویزیون هم نه تنها در این زمینه دغدغه فرهنگی ندارد بلکه ضد فرهنگ عمل کرده است. اما همین افراد آگاه می دانند که در گذشته چند برنامه تلویزیونی بود که نقش سازنده ای در توسعه سینما داشت. اولین برنامه در این زمینه «هنر هفتم» با اجرای اکبر عالمی بود که هر هفته پخش می شد و بسیار مورد توجه مردم قرار می گرفت. در این برنامه فیلم های ارزشمند توسط منتقدان ایرانی نقد و بررسی می شد و هنر سینما را برای عامه مردم، هنری والا معرفی می کرد. بعدها مجریان آن برنامه عوض شدند و برنامه شکل رقابتی به خود گرفت. هر چند آنها در آن زمان هم حواشی کمی ایجاد کرده بودند، ولی برنامه وارد رویکرد سیاسی و جناحی نشده بود.

این منتقد افزود: از زمانی که برنامه های تلویزیونی رویکرد سیاسی و جناحی پیدا کردند برنامه های سینمایی هم از این امر مستثنی نبودند. برنامه «هفت» نیز به عنوان یکی از برنامه های تلویزیونی در دو- سه دوره گرایش های مختلفی داشت. در دوره آقای گبرلو گرایش روشنی برای ما داشت و با اینکه خود آقای گبرلو متعلق به جناح راست سنتی بود، خوشبختانه میل و نظر مدیران و گرایش های جناحی را در برنامه دخالت نمی دادند و به نظر می رسید برنامه ای مستقل بود. وی با اشاره به سیاسی بودن گرایش برنامه «هفت» در زمان مجری گری فریدون جیرانی ادامه داد: درست است که زمان مجری گری آقای جیرانی برنامه رویکرد سیاسی داشت و او پیرو منویات مدیروقت سازمان صدا و سیما بود که از چهره های سیاسی و جناحی به شمار می رود، ولی این گرایش برجسته نبود. از زمان مجری گری بهروز افخمی برنامه رویکرد کاملاً برجسته سیاسی و جناحی دارد و این هم به خاطر تعهداتی است که آقای افخمی داده و برنامه رفته رفته به سمتی می رود که مردم عادی هم متوجه رویکرد این برنامه شده اند. بخصوص اخیراً با گرایش های کاملاً آشکار منتقد برنامه، مردم عادی میل زیادی ندارند که این برنامه را دنبال کنند. به طور کلی این برنامه، برنامه ای نیست که به رشد و تعالی فرهنگ و سینمای کشور کمک کند و مردم هم متوجه این قضیه شده اند.

طالبی نژاد در خصوص اظهارات اخیر کریمان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه مبنی بر تغییرات مشروط در ساختار برنامه «هفت» عنوان کرد: این مدیر شبکه سه نیست که باید درباره تغییرات در برنامه قانع شود بلکه کسان دیگری باید در خصوص رویکرد برنامه «هفت» تصمیم بگیرند. حتی به نظرم مسوولان بالاتر از صدا و سیما باید قانع شود. این برنامه از جای دیگری مدیریت می شود و اتاق فکری که این برنامه دارد و در خارج از سازمان صدا و سیما قرار دارد، تصمیم دارد در مقابل سینمای متعالی ایران جبهه گیری کند و مروج سینمای عامه پسند باشند پس مهم نیست تا زمان به سر آمدن تاریخ انقضای مجری این برنامه آقای کریمان قانع شود. چه بسا پس از این مجری، افراد بدتری روی کار بیایند.

فرزاد موتمن:

میزانسن برنامه سینمایی «هفت» غلط است

فرزاد موتمن معتقد است که برنامه تلویزیونی «هفت» میزانسن غلطی دارد و این درست نیست که فیلمسازان برای فیلم های بدی که ساخته اند از منتقد برنامه عذرخواهی کنند، همچنین آنها حق ندارند در یک برنامه تلویزیونی پای زندگی خصوصی داوران جشنواره به جهت دو تابعیتی بودن وسط بکشد.

فرزاد موتمن در خصوص جایگاه برنامه های سینمایی در تلویزیون و برنامه «هفت» به بانی فیلم گفت: من چندین بار در برنامه «هفت» حضور پیدا کردم و تکه هایی از آن را در فضای مجازی می بینم و این اواخر در خصوص صحبت هایی که این برنامه درباره هیأت داوران جشنواره فیلم فجر شده بود در صفحه اجتماعی ام مطلبی نوشتم. برنامه «هفت» کاملاً میزانسن غلطی دارد، قرار نیست فیلمسازان ما یکی یکی در این برنامه حاضر شوند و از منتقد این برنامه برای ساخت فیلم های بد عذرخواهی کنند. این میزانسن غلط است و نوعی دیکتاتوری عجیب و غریب در آن است و به نظرم مخرب و تروریستی است. برنامه «هفت» اتاق شکنجه فیلمسازان است و ربطی به منتقد و مجری برنامه ندارد، بلکه میزانسن آن غلط است.

کارگردان فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» افزود: اگر برای نقد فیلم، فیلمساز در برنامه دعوت نشود و قرار نباشد که فیلمسازان با منتقد بنشینند بلکه با یک مجری در مورد فیلمشان صحبت کنند و بعد از آن هم منتقد نقدش را بکند مسئله به همین راحتی حل می شود.

وی با اشاره به حواشی که برنامه «هفت» در ایام جشنواره ایجاد کرد، عنوان کرد: کاری که برنامه «هفت» در ایام جشنواره کرد زشت، غیرحرفه ای و غیراخلاقی بود. آنها حق نداشتند که در یک برنامه زنده تلویزیونی پای زندگی خصوصی داوران را وسط بکشند و بعد پیرامون آن افسانه سازی کنند. این قضیه که داوران به فیلمی رأی نخواهند داد چون تابعیت دوگانه دارند و در خارج کشور تحت فشار مجاهدین خلق قرار می گیرند از یک فیلم علمی تخیلی هم تخیلی تر بود. خصوصاً اینکه نظراتشان هیچ محلی از اعراب هم نداشت برای اینکه فیلمی که مورد نظرشان بود در ۹ رشته کاندیدا بود. همه هم می دانستیم که در آخر در زمینه بهترین فیلم جایزه می گیرد. در نتیجه من واقعاً نمی فهمیدم که چرا برنامه «هفت» تا این اندازه بی اخلاق عمل می کند. در کل به نظرم دل این برنامه برای سینما نمی سوزد.

این تهیه کننده اضافه کرد: من با مجری و کارشناس برنامه مشکلی ندارم. مسعود فراستی منتقد خوبی است و سینما را خیلی خوب می شناسد. در عین حال ما هم انتظار نداریم که منتقد بسیار مودب باشد و نقد مثبت بنویسد. طبیعت نقد این است که مهاجم است و گاهی مثل فحش گزنده است. من به این مسائل هیچ اعتراضی ندارم. من با میزانسن این برنامه مشکل دارم. فراستی هر چقدر که می خواهد، می تواند فحش بدهد!

حسین شهابی:

تلویزیون فیلم‏ها را یک سویه نقد می‏کند

حسین شهابی که با فیلم سینمایی «آزادی به قید شرط» سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، معتقد است که مشکل برنامه های تلویزیونی با موضوعات سینمایی این است که یک سویه نقد می کنند و زمانی یک فیلم را به نقد می کشانند که می خواهند آن فیلم را زمین بزنند.

این کارگردان در خصوص جایگاه برنامه های سینمایی در تلویزیون به بانی فیلم گفت: نقد مثبت یا منفی کردن مشکلی ندارد، مشکل اینجاست که تلویزیون ما یک سویه نقد می کند. مثلاً دو منتفد مخالف را در برنامه دعوت می کنند و اجازه می دهند که هر رفتاری که می خواهد داشته باشند. تا وقتی که تلویزیون ما صدای یک طرفه و نقد یک سویه دارد طبیعتاً نگاهشان به سینما نیز همین گونه است. اگر دو منتقد، یک موافق و یک مخالف را در برنامه حضور پیدا کنند که در همه جای دنیا نیز به همین شکل است می توان آثار سینمایی را بررسی کرد. بالاخره هر فیلم صددرصد فیلم بد یا خوبی نیست. حتماً نقاط مثبتی هم دارد. بزرگترین مشکل تلویزیون این است که زمانی یک فیلم را به نقد می کشد که می خواهد فیلم را زمین بزند. این نوع نگاه در واقع یک نوع بی مدیریتی است، مسوولانی که در خصوص راه اندازی این برنامه ها تصمیم می گیرند برنامه را به دست ناکارشناسان می دهند که این اتفاق برای برنامه ها می افتد.وی با اشاره به برنامه «هفت» افزود: اوایل برنامه «هفت» بسیار خوب بود و منتقد موافق و مخالف در برنامه حضور می یافت و اگر فیلمی هم به چالش کشیده می شد فیلمسازان آنقدرها ناراحت نمی شدند، ولی در حال حاضر اینگونه نیست. همچنین در گزینش فیلمسازان برای حضور در برنامه و نحوه برخورد با آنان همیشه یک سویه بوده است. نگاه جامع و کاملی نسبت به سینما در این برنامه وجود ندارد.

این کارگردان با بیان اینکه من هم با این موضوع که تلویزیون دغدغه های سینما را ندارد موافق هستم، عنوان کرد: البته فکر می کنم مشکل فراتر از صدا و سیما است و هر تصمیمی در مورد محتوای برنامه های آن گرفته می شود مجبور است تبعیت کند. تا وقتی در تلویزیون نگاههای یک سویه به موضوعات وجود داشته باشد نه تنها به رشد سینما کمک نمی کند، بلکه آسیب هم می زند و حقیقت و واقعیت سینمای ایران فراموش می شود و برنامه های تلویزیونی هم به موضوعات سطحی و آمار فروش فیلم ها می پردازند. چرا تلویزیون هیچ وقت به فیلمی نمی پردازد که هم در عرصه بین المللی موفق بوده و هم فیلم آبرومند و شریفی در داخل بوده است و انگ سیاه نمایی به فیلم هایی که ریتمشان کند است، می زنند؟ تا تلویزیون به تعهد اصلی خود و رسالتی که در قبال مردم دارد عمل نکند برنامه های آن هم به همین شکل خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی «روز روشن» در خصوص حواشی که برنامه «هفت» در ایام جشنواره فیلم فجر ایجاد کرد، گفت: به نظرم مشکل اساسی تر از این حرف ها است که نگاه این برنامه ها، نگاه همه گیر و دلسوزانه نیست. این برنامه بنا دارد که یک عده را دعوت کند و یک عده هم در حاشیه هستند و از همین جا سرنوشت برنامه مشخص است. در ایام جشنواره فجر هم به نظر بیشتر سوء تفاهم پیش امد که یک بحث کوچک تبدیل به یک جنجال شد که باز هم به بی مدیریتی جشنواره فجر برمی گردد و نهایتاً دو موضع مشکل دار که نگاه سلبی و حذفی به عده ای از سینماگران دارند باعث شد که این اتفاقات بیفتد. گویی آه سینماگران گریبان این دو را گرفت. اگر آقای افخمی در برنامه «هفت» از نظرات موافق و مخالف در برنامه استفاده می کرد مطمئناً این اتفاق نمی افتاد.

شهابی در خصوص اظهارات مدیرگروه اجتماعی شبکه سه مبنی بر تغییرات مشروط در برنامه «هفت» عنوان کرد: مطمئناً در این خصوص قانع نخواهند شد و این جوابی برای از سرباز کردن کسانی مثل من و شما است که از ایشان سوال می کنند. زمانی مجری گری جیرانی اگر برنامه کمی متفاوت بود به خاطر این بود که آنقدر تلویزیون به حاشیه رفته بود و بینندگان خودش را از دست داده بود تن به این قضیه دادند. اگر فضای بازی که در آن برنامه وجود داشت نیاز خود تلویزیون بود نه اینکه به این نتیجه رسیده باشند که بخواهند به سینما کمکی کنند. تلویزیون ثابت کرده است که همیشه مصلحت خود را در نظر می گرفته و این نگاه مصلحت آمیز نه تنها کمکی به سینما نکرده بلکه در جاهایی موجب آسیب به سینما شده و تبدیل به یک برنامه سینمایی در تلویزیون علیه سینما شده است. وی اضافه کرد: اوضاع سینمای ما بحرانی بوده و هست نیاز به کمک دارد و اگر تلویزیون مسوولیت و رسالت خودش را باور داشته باشد می تواند در کمک به سینما موثر باشد و سینماگران و فیلم های ما سر از شبکه های و ماهواره ای در نیاورند.

بانی فیلم

 

honaraneh telegram

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  اشتراک در  
اطلاع از