GRIM NATWICK

Grim Natwick

          grimphoto.jpggrimselfportrait.jpg

گریم نتویک Grim Natwick بدون تردید یکی از تاثیر گذارترین انیماتورهایی است که تا کنون در دنیای انیمیشن حضور داشته است. رد پای هنر او در تمام تاریخ انیمیشن بجای مانده است ، از نخستین روزهای آغاز کارش در نیویورک تا آخرین آثارش مانند پینه دوز و دزد Cobbler and the Thief در استودیوی ریچارد ویلیامز Richard Williams . او در بسیاری از معروفترین استودیو های انیمیشن کار کرده است. استودیوهایی چون: هرست Hearst، فلیشر Fleicher، آیورکز Iwerks، دیزنی Disney، لنتز Lantz، یو پی ای UPA، جی وارد Jay Wardو ملندز Melendez . او در هر سبکی متحرکسازی کرده است، اما چه هنگامی که در استودیوی ساختارشکنی چون UPA کار میکرد و چه زمانی که در استودیوی کلاسیکی مانند فلیشر حضورداشت، همیشه و در تمام کارهایش، ویژگی های منحصر به فرد آثارش را حفظ میکرد. اگر بخواهیم نکته ای را در آثار او نام ببریم که این آثار را از سایرین متمایز میکرد، بی تردید باید از کاراکترهای او نام برد که همیشه بارقه ای از حیات واقعی را در ماهیت کارتونی خویش داشتند. در این پست و یکی دو پست آینده به زندگی و آثار گریم نتویک خواهیم پرداخت.

exhibitgrim1teaser.jpg

گریم نتویک در نیویورک

آغاز کار گریم نتویک در زمینه انیمیشن بر میگردد به سال ۱۹۱۷ ، در استودیوی International Film Service Productions که متعلق بود به ویلیام رندولف هرست William Randolph Hearst و به سرپرستی انیماتوری بنام گریگوری لاکاوا Gregory LaCava . هرست تمایل داشت که کاراکترهای کمیک استریپ هایش را در پدیده نوظهور انیمیشن به کار گیرد. در نتیجه لاکاوا را تطمیع کرد تا از استودیوی رائول بار Raoul Barre که در آن مشغول به کار بود خارج شود و به International Film بپیوندد. مهارتهای لاکاوا در به راه اندازی دپارتمان انیمیشن مفید بود، اما او در پیدا کردن و جذب انیماتورهای خبره مشکل داشت. او به هر حال توانست یکی از دوستان دوران مدرسه اش ، که طراح قابلی بود را راضی کند تا برای ( یکی دو هفته و تا وقتی که من بتونم چند تا انیماتور خوب پیدا کنم…) به استودیوی ویلیام هرست بیاید. و این طراح کارآزموده کسی نبود مگر گریم نتویک. نخستین متحرکسازی نتویک مربوط میشد به یک صحنه مسابقه اسب دوانی. او یک هفته تمام را برروی این سکانس کار کرد. عرق ریخت و با آزمون و خطای مداوم، بالاخره یک کار درجه یک ارائه داد. در پایان هفته دوم، او طبق قراری که بالاکاوا داشت آماده ترک استودیو بود. اما لاکاوا به او گفت که ویلیلم هرست حاضر است او را در ازای مبلغ ۱۰۰ دلار در هفته (که در آن زمان مبلغی هنگفت بود) استخدام کند. پول کار خودش را کرد و گریم نتویک چنان جذب دنیای انیمیشن شد که شغل موقت دو هفته ای او تبدیل شد به کاری برای بیش از هفتاد سال!

در سالهای آغازین دهه ۱۹۲۰، گریم نتویک چند سالی را به وین رفت تا طراحی، آناتومی، نقاشی از طبیعت و بطور کلی مبانی هنرهای کلاسیک را بیاموزد و زمانی که او به نیویورک بازگشت تبدیل به هنرمندی شده بود بسیار پخته تر و قوی تر از آنچه که دیگران بیاد داشتند. در آن زمان استودیوی International Film Service دیگر وجود نداشت اما بیل نولان Bill Nolan استودیویی را تاسیس کرده بود برای تولید مجموعه انیمیشنی جدیدی بنام Krazy Kat cartoons که بر اساس یک مجموعه کمیک استریپ از جورج هریمن George Herriman ساخته میشد. این مجموعه به شیوه Slash تولید میشد که در آن انیماتورها نه تنها موظف بودند که صحنه های مربوط به خودشان را به تنهایی طراحی کنند، بلکه وظیفه دسن کردن طراحی هایشان را نیز بر عهده داشتند. انیماتورهایی که در این استودیو کار میکردند در نیویورک بسیار شناخته شده بودند و دو تن از آنها بنامهای والتر لنتز Walter Lantz وجیمی کالهین Jimmie (Shamus) Culhane بعدها با گریم نتویک دوستان و همکاران نزدیکی شدند.

hands091.jpg

در سال ۱۹۲۹ گریم نتویک به استودیوی فلیشر پیوست. در استودیوی فلیشر به تازگی تولید انیمیشنهای با صدا آغاز شده بود و همچنین دیگر انیمیشن های کاملا سیاه و سفید (مثل فلیکس گربه) طرفداری نداشتند و انیمیشنها با طیف های مختلف خاکستری ، سیاه و سفید تولید میشدند. دیزنی استودیویش را در کالیفرنیا بنیان گذاشت و تعداد زیادی از انیماتورهای مستعد برای پیوستن به دیزنی، استودیوی فلیشر را ترک کردند. گریم نتویکدر استودیوی فلیشر با تعدادی انیماتور تازه کار اما مستعد و بشدت علاقمند تنها مانده بود. او به سرعت گروه را سازمان دهی کرد و تعدادی از ماندگارترین انیمیشن های تاریخ از جمله Swing, You Sinners و Mariutch, در سال ۱۹۳۰ ، در استودیوی فلیشر و توسط تیم گریم نتویک ساخته شدند.

mariutch01.jpg

swingyousinners31.jpg

روزی دیو فلیشر Dave Fleischer عکسی از یک خواننده بنام هلن کین Helen Kane را به گریم نتویک داد و از او خواست تا کاریکاتوری از این خواننده بکشد. نتویک از این ایده استقبال کرد و تصمیم گرفت که از این خواننده یک شخصیت برای انیمیشن بعدی استودیو یعنی Dizzy Dishes بسازد. او چشمهای گرد و دهان غنچه مانند هلن کینرا اغراق کرد و شخصیتی کمی زمخت، اما بسیار منحصر به فرد را خلق کرد.این شخصیت بعد ها با تغییراتی تبدیل شد به بتی بوپ Betty Boop، یکی از معروف ترین شخصیتهای تاریخ انیمیشن. یک هفته بعد دیو فلیشر ازنتویک خواست تا برای شخصیت بیمبو Bimbo ، در انیمیشن fair young maiden که بر اساس ترانه آنروزها موفقی بنام Barnacle Bill the Sailor ساخته میشد، یک دوست دختر طراحی کند. نتویک کاریکاتوری را که ازهلن کین ساخته بود ارائه داد. اما فلیشر این ایده را رد کرد و گفت از آنجایی که بیمبو یک سگ است، پس دوست دخترش هم باید یک سگ باشد. گریم نتویک هم فورا سر بتی بوپ را به بدن یک سگ پیوند زد! و کاراکتر جدید را ارائه داد و گفت : ببین دیو، دوست داری کدوم یکی از این شخصیتا دوست دخترت باشن؟ یه دختر واقعی یا یه سگ؟ فلیشر با خنده تصدیق کرد که: شخصیت دختره بهتر از شخصیت سگه است!

bettythumb.jpghelenkane2_thumb.jpg

 

مترجم مهبد بذرافشان

منبع: http://www.animationarchive.org

http://todayanimation.com

 

بارگذاری بیشتر در خبرها

پاسخ دهید

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
اطلاع از