صفحه اصلی خبرها نگاهی به بازسازی «خط افقی ها»؛ریسکی هولناک به نام مرگ موقتی!

نگاهی به بازسازی «خط افقی ها»؛ریسکی هولناک به نام مرگ موقتی!

خط افقی ها

 چندی پیش که گفته شد «خط افقی ها» (یا «خط صاف ها») فیلم به تدریج کلاسیک شده سال ۱۹۹۰ جوئل شوماخر در دست بازسازی است، خیلی ها در هالیوود پرسیدند دیگر چه چیزی را بهتر از آن فیلم می توان ساخت که چنین کوششی را موجه جلوه بدهد و ایرادگیران حرفه ای نیز گفتند چرا ایده های نو در جوامع سینمایی غرب این قدر اندک است که استودیوها برای ارائه کارهای جدید خود مکرراً به سوی آثار قدیمی می روند.
در نهایت مشخص شد که «خط افقی ها»ی تازه نه دنباله ای بر فیلم نخست بلکه دوباره سازی آن است و بدتر این که توقعات فنی بالایی که از آن می رفت برآورده نشده است. «Flat Liners» درباره چند پزشک جوانی است که به هر دلیلی موجه یا غیرموجه تصمیم می گیرند با آزمایشی ویژه قلب خود را برای دقیقه ای از کار بیاندازند و به عالم مرگ بروند و سپس با کمک افرادی که بالای سرشان هستند و بر این پروسه نظارت و مدیریت می کنند، به صحنه حیات برگردند و به این ترتیب طعم مرگ را بچشند و آن هم قبل از این که ثانیه های مرگ و خروج از دنیای فانی به حدی برسد که آسیبی غیرقابل جبران به سلول های مغز آنان وارد کند.
در بند و افسون قصه خود
به گزارش هنرانه ،با توجه به پیشرفت خیره کننده امور فنی و اسپشیال افکت ها و سایر ادوات و نرم افزارهای سینمایی توقع این بود که «Flat Liners» جدید که ۳ ماه از اکران آن در سطح جهان می گذرد، بسیار مدرن تر و به لحاظ بصری به غایت چشمگیرتر از ورسیونی باشد که ۲۸ سال پیش عرضه شده است اما این چنین نشده است. شاید نیلز آردن اوپلف اصولاً ایده آلها و اهداف دیگری داشته اما این نکته محرز است که «خط افقی»های جدید بیش از آن که به فکر بالا بردن مشخصه های فنی و غنای بصری خود باشد، مثل فیلم اوری ژینال در بند و افسون قصه خود مانده و همان را برای کشیده شدن تماشاگران به سمت فیلم خود کافی انگاشته است. شاید او با تکیه بر جذابیت موضوع و بازگشت از وادی مرگ و ورود مجدد به عرصه زندگی چیزی را به عنوان سلاح اضافی نطلبیده است و فروش ۴۶ میلیون دلاری فیلم در آمریکا و کانادا و سودسازی ۵۵ میلیون دلاری آن در سایر کشورها و قاره ها تاییدی نسبی و کوچک بر فرضیه و طرز نگرش وی به حساب آید اما نمی توان این را مایه حسرت ندانست که با سیاست گذاری ها و روش کار انتخابی آردن اوپلف به نظر می رسد که برخی دستاوردهای اجتماعی و توفیق های دردسترس از این ورسیون تازه دریغ شده و این فیلم به دست خود از رسیدن به سطوحی عالی تر بازمانده است.
۲-۳ به سود زنان 
در موارد متعددی، این نسخه بازسازی شده با ورسیون اوری ژینال تفاوت هایی دارد و یکی از آنها در زمینه تعیین بازیگران فیلم است و شاید قسمتی از این تغییر بازتاب شرایط تغییر یافته مدارس عالی پزشکی در قیاس با زمان تهیه فیلم اولیه باشد. بر این اساس نسبت زنان به مردان در جمع بازیگران اصلی فیلم دوم به ۲-۳ به سود زنان تغییر یافته و البته در تضاد با فیلم اول هنرپیشه هایی با ریشه و تبار آسیایی ها هم در بین آنها مشاهده نمی شوند، در فیلم جدید طراح این خودکشی های موقتی و مرگ طلبی های لحظه ای نه یک مرد بلکه یک زن است و آن زن پزشکیار کورتنی نامیده می شود و ایفای رل او با الن پیچ است. یکی از بازیگران کلیدی فیلم نخست و مرد جوانی که شکوه پیروزی در این ماموریت کمی تا قسمتی احمقانه را تبلیغ و درباره آن سختکوشی می کرد، کیفر ساترلند در اوایل راه شهرتش بود اما نقش وی در نسخه تازه به چهره ای جولیا رابرتز وار سپرده شده و به زن ملایم و مهربانی که دائماً اندوه از دست رفتگان خود را می خورد و اگر در عملیات مرگ موقتی پزشکان و بازگشت سریع نشان به حیطه زندگی مشارکت می کند، با این هدف و دلخوشی است که ببیند آیا آن افراد فوت کرده در «آن دنیا» و زندگی بعد از مرگ ایام خوشی را می گذرانند و یا ناراضی و پشیمان اند. به کیفر ساترلند ۲۸ سال بعد از فیلم اصلی هم رلی در این ورسیون تازه داده شده است اما او به کلی از شخصیت اش در فیلم اصلی دور و یک پروفسور مو خاکستری بالنسبه پیر و لنگان و لرزان است و براساس خاطرات فیلم نخست گمان مبرید که رلی حیاتی و نقشی بسیار تاثیرگذار به او سپرده شده است.
رصد و اسکن مغز
پس از یکسری مقدمه چینی ها و معرفی های اولیه، فیلم ما را به محلی می برد که کورتنی در آن یک «انترن» پزشکی و مشغول آخرین مراحل کارآموزی خویش است. این مکان به کلی متفاوت با محل روشنفکرانه و اتاق آذین شده ای است که ماموریت دیوانه وار پزشکان ماجراجو و جوان در فیلم اصلی در آن انجام می شد ولی به موازات شرایط بسیار مدرن تر و کارآمدتر امروز، تمامی پزشکان وسیله ای انگشتروار را بر دست خویش دارند که به آنها مجال و امکان می دهد فعالیت های مغز خود را در هر شرایطی رصد و اسکن کنند و اگر عیبی در آن می یابند، به رفع آن همت گمارند.
وقتی راه بازگشت یادشان می رود
همراهان کورتنی در این ماموریت دیوانه وار و ریسک هولناک، هولیا (کرس کله مونز) و جیمی (جیمز نورتون) هستند و آنها توافق می کنند کورتنی را که تشنه کشف و لمس مسائل و ویژگی های زندگی در آن دنیا و به واقع تجربه کردن مرگ است، به سوی این هدف رهنمون کنند و قلب وی را برای ۶۰ ثانیه از کار بیاندازند و در پایان این مقطع او را به زندگی برگردانند. با این حال آنها پس از کشتن وی (و بهتر بگوییم سوق دادن او به سمت مرگ موقتی مورد نظرش) با فراموش کردن شگفت انگیز فرمول بازگرداندن و مکانیسم احیای وی در شرایطی به شدت بحرانی قرار می گیرند و مجبور به رویکرد به ری (دیه گو لونا) می شوند که می تواند در آن لحظات خطیر راه نجات را به آنها بیاموزد و این کاراکتر در فیلم دوم جانشینی برای کوین بیکن در فیلم اول است که یک نابغه جوان پزشکی تلقی می شد. رقیب ری به نام مارلو (نینا دوبرف) نیز به فاصله کمی بعد از دیده شدن ری برای بار نخست در فیلم از راه می رسد و آثار وجودی اش در این مانورهای مشترک مرگ آسا مشخص می شود.
تقاصی که پس می دهند
برخی می گویند همه اینها بهانه ای است تا آدم هایی از این دست بتوانند چیزهایی را ببینند که محصول اعمال ناگوارشان در گذشته است و به واقع تاوان آن را پس بدهند. کورتنی پس از بازگشت به جمع زنده ها یکی- دو روز پرشکوه و سرشار از هوشیاری بیش از حد ذهن و آگاهی های تازه را سپری می کند ولی محصول این وضعیت این است که یاران و همراهان او در این پروژه عجیب بیش از هر زمانی مصمم شده اند که مثل وی برای دقایقی بمیرند و طعم آن را بچشند. این در حالی است که کورتنی به آرامی در می یابد اقدام به ظاهر موفقیت آمیزش تبدیل به یک کابوس همیشگی برای او شده و هرگز رهایش نمی کند. دوستان کورتنی به توصیه های ری برای پرهیز از این کار توجه نمی کنند و در نتیجه پس از بازگشت از وادی مرگ تبدیل به نمادی از یاس و تردید و آلوده به امیال شیطانی می شوند، این بهای گزافی است که این پزشکان جوان و دیوانه بابت کنجکاوی بیش از حدشان می پردازند و البته شایسته چیزی بیش از این هم نیستند.
مشخصات فیلم
 عنوان: «خط افقی ها»
 محصول: کمپانی های کراس کریک، فردر فیلمز و کلمبیا
 تهیه کنندگان: لارنس مارک، پیتر سافران، مایکل بادرمن و رابرت میتاس
 سناریست: بن ریپلی
 کارگردان: نیلز اردن اوپلف
 مدیر فیلمبرداری: اریک کرس
 تدوینگر: تام الکینز
 موسیقی متن: ناتان بار
 طول مدت: ۱۰۹ دقیقه
 بازیگران: الن پیج، دیه گو لونا، نینا دوبرف، جیمز نورتون، کرسی کارمونز و کیفر ساترلند.
منبع: Screen International

بارگذاری بیشتر در خبرها

پاسخ دهید

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از