صفحه اصلی خبرها از فیلم های مستند رودست می خوریم؟

از فیلم های مستند رودست می خوریم؟

72

محمد حقیقت
نکته اول: از وقتی صنعت سینما درسالهای ۱۸۹۰ اختراع شد، این صنعت مستند گونه، شروع به ثبت واقعیات کرده است. فیلمبرداران برادران لومیر دوربین خود را به بسیاری از کشورها بردند وآنچه را می دیدند، به عنوان واقعیت های روزمره وجاری ثبت می کردند. آن موقع کسی فکرنمی کرد سینمای مستند که اولین ژانر تاریخ سینماست روزی این چنین تبدیل شود به عاملی کمکی برای ثبت وقایع مهم و از سویی دیگربه شکلی اغواگر، به تماشاگران رودست بزند!
اما این سینمای مستند و معصوم وار آن سالها، رفته رفته شاخه های گوناگون یافت و در بسیاری از موارد مستندسازان چنان با خلاقیت خود همه چیز را به بازی گرفتند که دیگرنمی توان راست را از دروغ تمیز داد! امروزه یکی از این نمونه های خوب آن، فیلم فرانسوی «گای» ساخته کارگردان و بازیگر زبردست، الکس لوتز است.
دوم، سوژه: یک کارگردان مستند ساز، به نام گوتیه از مادرش شنیده بوده که وی پسرنامشروع یک خواننده مهم سالهای دهه هفتاد تا ۹۰ به نام گای است. وی بدون اینکه گای را درجریان این واقعیت قرار دهد، به سراغ او می رود و اجازه می گیرد که فیلمی درباره زندگی این خواننده بسازد. مستندساز شروع به فیلمبرداری از زندگی روزمره گای کرده و کنسرت هائی که در نقاط مختلف فرانسه می گذارد را با دوربین دنبال می کند .
گای که بعد از مدت ها آلبوم جدیدی منتشر کرده، قراراست به شهرهای مختلف برای معرفی آن برود. در طول این سفرها فیلمسازهربار رفته رفته سعی دارد به پدرواقعی اش نزدیک شود و با علم و اشاره به او حالی کند که پسر اوست اما گای ، یک پسر رسمی بیشتر ندارد و خیلی هم اورا دوست دارد. او اساسا از وجود فرزند دیگری بی خبر است.
گوتیه به خواننده مشهور می گوید که مادرش عاشق او بوده و در برخی از شهرستانها به عنوان هوادار، همواره عاشقانه کنسرت های این خواننده را دنبال می کرده. وقتی گای ازکارگردان مستندساز می پرسد حالا این خانم کجاست؟ گوتیه پاسخ می دهد که مدت هاست فوت کرده.
نوستالژی گوتیه را فرامی گیرد و از گای می خواهد وقتی قراراست به سراغ فرزندش برود، به او اجازه دهد از دور از آنها فیلمبرداری کند. صحنه پراحساسی در یک رستوران بین پدر وپسر رخ می دهد و گای برای پسرش مدت ها یوده که پسرش را ندیده یک کادو جالب توجهی هم برای او خریده است. گای از این ملاقات بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد. فیلمبردار خود نیزکه درحال فیلمبرداری از این صحنه از دوراست، احساساتی می شود و برایش سئوال پیش می آید که چرا پدر ازوجود او خبرنداشته؟
فیلمساز همه جا گای را دنبال می کند. وقتی درخانه ییلاقی او استراحت می کند، در لحظاتی به دنبال اسبش می گردد، فیلمساز با صدای پائین صدا می زند: «بابا»… اما گای متوجه صدای او نمی شود. در روزهای بعد دوستی فیلمساز و آوازه خوان بیشتر می شود، اما گوتیه هنوز جرات ندارد واقعیت را به پدرش بگوید چون برای فیلم ساختن از یک آوازخوان مهم آمده بوده و حالا درحال ساختن فیلمی از پدرش است که بی خبر از وجود اوست.
در صحنه های پایانی آنچنان آنها به هم نزدیک می شوند که گای دوربین فیلمبرداری را از گوتیه می گیرد، و می گوید حالا من از تو فیلم می گیرم. به او یکی از اسب هایش را می دهد تا سوارشود. اگرچه مرد جوان، هرگز اسب سواری نکرده اما گای به او إصرار می کند. پدر از پسری که نمی شناسد در حال دور شدن فیلمبرداری می کند… و لذت می برد…

وقتی فیلم به پایان می رسد به تماشاگران نگاه می کنیم، همگی سخت تحت تاثیر این فیلم مستند قرار گرفته اند. آیا این یک مستند بود یا ساختگی؟ آیا تماشاگران رودست خوردند؟
مستند «گای» درباره جستجوی هویت است که سازنده آن، با حس وحال خوبی داستانش را روایت می کند.
روایت این حکایت و مونتاژ این فیلم که مستند – اما داستانی است- بسیار هوشمندانه کارشده. سازنده در عین حال نقب زیبائی در زمینه موسیقی آن سال های فرانسه زده است و لحظات قابل لمس واحساس برانگیزی را به فیلم درآورده؛ لحظاتی که تلخی وشیرینی زندگی را درهم تنیده و به شکل آماتوری فیلمبرداری شده است. نماهای این مستند خیلی رآلیستی و خودمانی پرداخت شده و شیرینی و لطافت خاصی به آن بخشیده که تماشاگران در هر سن و سالی با آن ارتباط عاطفی برقرار می کنند.
الکس لوتز، نویسنده وکارگردان که خود بازیگر هم هست و درتئاتر نیز محبوبیت دارد، به خوبی در پشت و جلوی دوربین از پس ساخت این اثر برآمده است.
لوتز در سال ۲۰۱۶ هنگامیکه مجری مراسم مولیر- ویژه برندگان سال تاتر فرانسه- بود، به خوبی استادی اش را برای پرهیجان کردن و زنده بودن چنین مراسمی را به نمایش گذاشته بود. او در همان سال هم شخصیت «گای» را در تاتر اجراکرده بود که با موفقیت روبروشد. وی برای فرورفتن در نقش گای که سن بسیار زیادتری از خودش دارد، گاه تا ۵ ساعت زیر گریم بوده و با توانائی خاصی این شخصیت را زنده کرد.
سوم ، کارگردان وبازیگر: الکس لوتز در۲۴ اوت ۱۹۷۸ درشهر استراسبورگ به دنیا آمد. مادرش پروفسور زبان آلمانی و پدرش درشرکت بیمه کار می کردند. وی ابتدا در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و بعدها یعنی ازسال ۱۹۹۴ به تئاتر کشیده شد و اجراهای کمدی هم برعهده گرفت.
لوتزسپس درتعدادی سریال تلویزیونی و حدود ۲۰ فیلم سینمائی با کارگردانان گوناگون کارکرده بود وبعدها خود به کارگردان فیلم پرداخت.
فیلم (گای) از ۲۸ ماه اوت در سینماهای فرانسه پخش شد. این مستند قبل از نمایش همگانی، در بخش خارج از مسابقه (هفته منتقدین) جشنواره کن به نمایش درآمد و با موفقیت روبرو شد.

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  اشتراک در  
اطلاع از