صفحه اصلی خبرها دچار غفلت و گناهی دسته جمعی شدیم

دچار غفلت و گناهی دسته جمعی شدیم

83
Dehkordi p

Dehkordi p

پیام دهکُردی از جمله بازیگرانی است که صدایش به خوبی به دل مخاطب می نشیند.

 

به گزارش B3dArt ,نسرین بختیاری: پیام دهکُردی از جمله بازیگرانی است که صدایش به خوبی به دل مخاطب می نشیند. او سال ها در عرصه تئاتر فعال بود و از جمله کارهای تلویزیونی او می توان به«باغ بلور» به کارگردانی رامبد جوان، «شهریار» به کارگردانی کمال تبریزی، « مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی و « هوش سیاه ۲» به کارگردانی مسعود آب پرور اشاره کرد. او مدتی است که به لاهیجان کوچ کرده و درگیر سامان دهی کارها برای تأسیس یک موسسه فرهنگی است؛ علاوه بر این به تازگی فیلم«دوران سرطانی» به کارگردانی حسین شهابی را به پایان رسانده که قرارست در جشنواره فجر سی و پنجم شرکت کند. مدتی است کمتر او را در عرصه تصویر می بینیم و به همین علت گفت وگویی با او درباره فعالیت این روزهایش داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 ما قبلا شما را بیشتر در قالب کار تلویزیونی می دیدیم، علت خاصی برای فاصله گرفتن از این قالب دارید؟
– بخشی از آن به نوع سلیقه و دغدغه های خودم باز می گردد. وقتی کار می کنیم وسواس و حساسیت های بیشتری داریم و به نظرم ممکن است چندکار اندک در تلویزیون شاخص باشند اما طی سال های گذشته هم شاهد افول کیفی بودیم و هم آثاری که در گذشته از لحاظ ساختار و محتوایی تولید می شد، کارهای بهتری بود. منظورم ضعیف بودن تمام کارها نیست بلکه منظورم رویکرد کلی است. این مربوط به بخشی از کار است که از میان کارهای خوب چندتا به من پیشنهاد می شود که تعداد کمی است. 
 به نظرتان چه اتفاقی برای تلویزیون و کارهای شاخص گذشته آن افتاده است؟
– کارهای شاخص امروز با معذوریت های اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و به طور طبیعی در حوزه اقتصاد هم نمی توانیم به توافق لازم برسیم. به موازات این قضیه شاهد حضور چشمگیر افراد جدید در این عرصه هستیم و وقتی پشتوانه مالی درستی وجود نداشته باشد، تهیه کننده ها هم ترجیح می دهند سراغ چهره های کمتر شناخته شده بروند تا از لحاظ اقتصادی برایشان مقرون به صرفه باشد. اگر در این گزینه ها کسی بتواند مشارکتی در ساخت یک سریال داشته باشد، به فال نیک گرفته می شود. به طور کلی دایره کار بازیگرانی که سال های متمادی فعال بودند، محدود و انتخابشان نیز محدود شده است.
علاوه بر این؛ از لحاظ زمان بندی نیز همه چیز به صورت شتابان پیش می رود. در گذشته اگر یک سریال ۲۰ قسمت بود در چندین ماه تصویربرداری می شد، امروز باید در کمترین زمان ممکن تصویربرداری شود. کاهش هزینه ها و نبود منابع مالی باعث می شود کاری که قبلا در ۶ ماه انجام می دادیم، امروز در ۲ ماه انجام دهیم و به اصطلاح جمع کنیم اما اثر هنری معمولا خلق می شود.
 به نظرتان علت کم کاری بازیگران پرتجربه چیست؟
– گروه سازنده ترجیح می دهد با افرادی کار کند که صمیمیتی با یکدیگر داشته باشند و از لحاظ ضابطه کاری رابطه دوستانه ای داشته باشند تا در کار بتوانند به خوبی یکدیگر را پیدا کنند.
اگر طی سال های اخیر دقت کنید، می بینید که بسیاری از چهره ها در حال تکرار شدن هستند. یک نفر از من می پرسید که این همه بازیگر داریم، یعنی افراد دیگری نیستند، پاسخ دادم هستند اما ترجیح گروه کارگردانی این است که با گروهی کار کند که افراد را بشناسند؛ مگر در مواردی که برای ایفای نقش خاصی سراغ یک بازیگر بروند. در این رهگذار شکر بزرگم این است که بسیاری از افراد فعال امروزی هم افراد خوبی هستند و هم مهارت دارند. این بخش اندکی از این مجموعه را در بر می گیرد و بخش بزرگی از این بازیگران در مواردی که با آن رو به رو بودم، اولین تجربه بازی خود را از سر می گذراندند. در جایی که سالیانه هزاران نفر جزو خروجی های دانشکده بازیگری هستند، می بینیم افرادی که دوره نگذراندند، کار می کنند و در بسیاری از موارد هم ممکن است موفق شوند اما سازوکار معیوب عمل می کند.
 شما این مسائل را تنها ناشی از بودجه می دانید یا اینکه ممکن است جزئیات دیگری در آن دخیل باشد؟
– وقتی حال فرهنگ عمومی جامعه خوب نباشد و به موازات آن وضعیت اقتصادی جامعه هم احوال خوشی نداشته باشد، خروجی این دو تمام شئون جامعه را در بر می گیرد. نمی توانیم ترافیک بیماری داشته باشیم اما مشاهده کنیم که تئاتر خوبی داریم. نمی توانیم شاهد اختلاس میلیاردی و آنچه در اخبار می شنویم باشیم اما سینما، تئاتر و تلویزیون خوبی داشته باشیم. رهبری سال ها پیش به این اشاره کرد که فرهنگ به مثابه هوا می ماند و هم طیف های ما چگونه باید در این فضا نفس بکشند؟… وقتی فضا آلوده باشد، خروجی هم طیف های من هم به درستی نخواهد بود. در حال حاضر گفته می شود که کیفیت آثار تلویزیونی نسبت به گذشته افت کرده است و تنها مدافع سرسخت سریال«شهرزاد» هستم. به نظرم کار بسیار آبرومند، شریف و درخور تحسین و ستایش است.
 در گذشته سریال های تاریخی مثل«هزاردستان» و «شهریار» که خود شما در آن حضور داشتید، متن و کیفیت منسجم تری داشت. علت این آشفتگی را در چه می دانید؟
– کافی است شرایط فعلی خیابان ها را با ۱۰ سال پیش مقایسه کنید و به وفور غذاهای آماده و کم کیفیت می بینید. وقتی کیفیت همه چیز حتی در حوزه غذا نازل می شود، تأثیر خود را می گذارد و در حوزه کار نیز همین طور است. سریال«شهریار» حدود ۶ ماه پیش تولید منسجم داشت و سال های روی آن تحقیق شده بود. همچنین ۵ سال صرف و تحقیق و پژوهش سریال«مدار صفردرجه» شده بود و مدت ها تیم تمرین کرده بود و علاوه بر این حال عمومی هنرمندان هم در مجموع بد نبوده است. مجموعه این ها باعث می شود کاری با دقت و کیفیت و عشق تولید شود و به طور مطمئن روی مخاطب تأثیر می گذارد. اگر بخواهیم ۵ نفر از افرادی که در این فضا حرکت کرده بودند را نام ببریم، یکی از آنها حسن فتحی است. همچنین نغمه ثمینی از جمله ماهرترین نویسندگان است. اگر کار را با فضا و شرایط کنونی مقایسه کنید، درخشان می شود و اگر شهرزاد را با هزاردستان مقایسه کنید، می بینید که کیفیت بهتری دارد. معتقد نیستم فتحی ضعیف تر از علی حاتمی است بلکه تلویزیون نسبت به هنر حسن فتحی نالایق بود. اگر فتحی امکانات خوب، هنر خوب و بودجه بهتری در اختیار داشت، حتما اثری بهتر خلق می شد. تلویزیون سال هاست به سمت تولید این آثار نرفته است. دغدغه تلویزیون در حال تبدیل شدن به روزمرگی است که مصرف روزانه دارد و به محض وقوع یک اتفاق به سرعت طلب ساخت سریال در آن موضوع دارد. این مسأله از لحظه ایده تا پایان کار زمان می برد. کیفیت تلویزیون افت کرده و این روزها پدیده شبکه های اجتماعی و ماهواره به شدت در دنیا سیطره دارد. می بینید که تلویزیون کپی دست دوم از برخی از آثار را می سازد و به مخاطب به عنوان مبارزه با این شبکه ها عرضه می کند و این تبدیل به مبارزه می شود و این درست نیست. ما برای مواجهه با جهان و فرهنگسازی نیازمند حضور آدم های خردمند در فرهنگ هستیم. وقتی این طور نباشد، مردم ترجیح می دهند سرشان را به گوشی و اینیستاگرام خود گرم کنند. آن چیزی که امروز به دست آمده محصول یک غفلت عمومی در حوزه فرهنگ است و دچار یک گناه دسته جمعی(مسئولان، سیاستگذاران فرهنگی، افراد فرهنگی هنری و خودم) شدیم. در واقع در گذشته مسائل مالی مهم بود اما اولویت نداشت اما برای ما به اقتضای شرایط اهمیت دارد و روی کیفیت تأثیر می گذارد.
 حرف آخر درباره تلویزیون؟
– یکی از بزرگترین اشکالات را ما در تلویزیون داریم و چرا سریال «شهرزاد» در تلویزیون ساخته شود و در حوزه اعتیاد برنامه های بهتری ساخته نشود؟… مشکل تلویزیون ما این است که آنچه به عنوان واقعیت نشان می دهد، قلب شده یا مخدوش است و مردم از آن فاصله می گیرند. همه ما استاد آماریم و این مهم نیست بلکه خروجی و اثربخشی کار اهمیت دارد. حتی اگر ۲۰ سریال هم ساخته باشیم، مهم آن است که این تعداد سریال درباره اعتیاد چه قدم خوبی توانسته اند بردارند. همچنان نسخه های عالی ما در حوزه اعتیاد به«آینه عبرت» بر می گردد. تأکید می کنم که منظورم این نیست که مطلقا کار خوب ساخته نمی شود بلکه وقتی به مجموعه ای نگاه می کنیم، می بینیم باید حرص بخوریم و آن مقدار کم را ندهند و این باعث عصبیت و بستری شدنم در سی سی یو شد. گاهی باور دارم با این شرایط کار نکنم و قرار نیست تا پایان خوب باشیم. به لحاظ عمومی به نظرم حال زمین این وطن خوب نیست.

منبع: بانی فیلم

 
telegramb3dart

عضویت در کانال رسمی تلگرام 

B3dart

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  اشتراک در  
اطلاع از