صفحه اصلی خبرها کاراکتر های «سیلانس» چند لایه اند

کاراکتر های «سیلانس» چند لایه اند

87
مسلم خراسانی کارگردان سیلانس

مسلم خراسانی، فارغ التحصیل دانشکده فنی در رشته مهندسی برق و دانش آموخته ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه هنر تهران بازیگری را با تئاتر آغاز کرده است.ا و در حال حاضر در سه بخش نویسندگی، طراحی صحنه و کارگردانی تئاتر مشغول کار است. این هنرمند نمایش «سیلانس» را از ۱۸ خرداد در تئاتر باران روی صحنه برده که تا پایان هفته جاری نیز اجرای آن ادامه دارد

 ایده نوشتن این نمایشنامه از کجا به ذهن شما رسید؟ 
در نمایش نوعی نگرش جامع به زندگی، تاریخ و به بیان بهتر به هستی انسان وجود دارد. در این اثر به گونه ای ضمنی و غیر مستقیم کل تاریخ و سرگذشتی که بر انسان رفته مرور می شود و شاید بشود در تمام آنها یک ایده یا تم واحد به نام سکوت را جستجو کرد. شاید تلاش برای غلبه بر سکوت به نوعی نقطه شکل گیری و آغاز خلق این نمایشنامه باشد.
 پیرامون ساختار نمایشنامه توضیح بدهید؟
نمایشنامه ساختاری غیر خطی یا غیر کلاسیک دارد، ولی رد پای الگوهای آشنای ساختاری در پاره ای از متن قابل پیگیری است که البته آن هم به گونه ای غیر مرسوم و نا آشنا.
 این کار نسبت به نمایشهای قبلی تان چه تفاوتهایی دارد ؟ 
از نگاه من به عنوان مولف هر اثر جهان خاص خودش را دارد. ولی پرداخت کاراکتر ها، رویداد ها و موقعیت ها، حضور شخصیت هایی با لایه ها و ابعاد متعدد و متنوع و حضور نظریه به شکل پر رنگ تر هم در متن مکتوب و هم در متن اجرایی این نمایش نمود بیشتری دارد. همچنین غلیان احساسی و هیجانی در نمایش در کنار تخیل و عناصر شعری برجستگی خاصی دارند.
 علت حضور پر رنگ موسیقی در سیلانس چیست؟
موسیقی در نمایش سیلانس با هدف فضا سازی ، کمک به حفظ ضرب آهنگ و ایجاد یک فضای سیال روانی مورد و برجسته کردن حال و هوای تماتیک متن مورد استفاده قرار گرفته.
 به عنوان نویسنده فکر می کنید بازیگرها شخصیت سازی مد نظر شما را به درستی ایفا میکنند؟
کاراکتر های نمایش چند لایه اند و از نگاه من شاید رسیدن به همه آنها در حین تمرینات ممکن نباشد. هر چند که بازیگران در این راستا تلاش تحسین برانگیزی کردند، اما در جریان زندگی صحنه ای و در مواجهه با تماشاگر ممکن است بازیگر لحظه هایی را تجربه کند و نقش را به گونه ای ارائه دهد که در تمرینات آن را تجربه نکرده باشد. شیوه کاری ما اینچنین است که حتی در حین اجرا دست به تغییرات کوچک و بزرگ میزنیم. درست است که بازیگران کلیت سبکی مورد نظر را بدست آورده اند، ولی ما هنوز دست از کشف بر نمی داریم. تراش و صیقل دادن کماکان ادامه دارد.
 با توجه طولانی بودن پروسه تمرینات هماهنگی گروه حرکت و بازیگران کلام محور چگونه انجام شد؟
کار با چهار کاراکتر شروع شد و بعد از تسلط نسبی بازیگران بر متن، کار با تیم حرکت ادامه پیدا کرد. به دلیل ابعاد سالن و تعدد بازیگران برای جلوگیری از شلوغ شدن بیش از اندازه صحنه تا حد امکان حضور تیم حرکت و حجم حرکات را کاهش دادیم. تلاش بازیگران تیم حرکت و انگیزه آنها علی رغم فشرده بودن تمرینات در این راستا نقش چشمگیری داشته است.
 به عنوان کارگردان نقطه ضعف یا قوت سیلانس رو در چه میبینید؟
از نگاه من نمایش سیلانس یک تجربه منحصر به فرد و قابل تأمل در شکل روایت و فرم اجرایی است. هر تجربه ی تازه ممکن است با گفتمان های پیشین همخوانی ها و نا همخوانی هایی داشته باشد. من از تمام اینها به عنوان ویژگی های خاص جهان دراماتیک نمایش سیلانس یاد میکنم نه به عنوان نقاط ضعف یا قوت. اینها تماما” مشخصه های جهان این نمایش هستند.
 بازی بازیگران مورد استقبال خیلی ها قرار گرفت، نحوه انتخاب بازیگران چگونه بود؟ 
مثل خود من بازیگران نیز در مورد نقش ها سختگیر و پرسشگر بودن و بحث هایی که در تمرینات شکل میگرفت در کنار تلاش خستگی ناپذیرشان شاید دلایل اصلی این موفقیت باشد. در انتخاب بازیگر،فارغ از هماهنگی های تنانی و ذاتی بازیگر و تناسب با نقش، ممارست و سخت کوشی برای کشف و رسیدن به نقش مورد توجه بوده است.
 حرف ناگفته ای اگر در خصوص نمایش دارید؟
در سیلانس نظریه هایی بیشماری در جای جای متن و اجرا مورد استفاده قرار گرفته که میتوانم بگویم کمتر کسی به انها توجه نشون داده. اغلب شاید صحبت از این شود که نویسنده یا هنرمند نا آگاهانه دست به خلق اثر میزنند و تنها بعد از نوشتن، اهل فن و ادراک گران هستند که با مرگ مؤلف موشکافی ها را پیرامون اثر آغاز میکنند. اما من نظرگاه متفاوتی دارم و امیدوارم شرایط به گونه ای پیش برود که جهانی که در نمایشهایم خلق میکنم با موشکافی و دقت نظر بیشتری مورد توجه و پرسش قرار بگیرد.
همچنین اجرا در سالن های خصوصی چالشی سخت برای گروه ما بود. فصلی شدن حضور تماشاگر بواسطه ی وقفه های تعطیلات چند روزه، مناسبت های ورزشی جام جهانی و مناسبات فرهنگی گوناگون عذری برای خلا مخاطبان می شود. همانطور که ریچارد شکنر نیز می گوید هنرهای نمایشی آگاهانه یا ناآگاهانه باری از تفنن و سرگرمی و سودمندی و مفید بودن برای زندگی را در خود نهفته دارند. شاید رویدادهای ورزشی در عین تفنن و سرگرمی، تخلیه انرژی های روانی – هیجانی و شور و شادی که برای تماشاگر به وجود می آورند از جذابیت بیشتری برخوردار باشند. اما من امیدوارم با تلاش گروه های اجرایی مختلف، ضرورت و نقش تئاتر چنان کشش و جاذبه ای ایجاد کند که به رقیبی سخت و بی بدیل برای رویدادهای اینچنین بدل شود.
به گزارش هنرانه ، در خلاصه داستان این نمایش آمده است:بر اثر گرمای هوا، یخچال های قطبی آب شده، با پیشروی دریاها و اقیانوس ها تقریبا تمام خشکی های جهان زیر آب فرو رفته اند. تحت تاثیر نفوذ آب، آدم ها دارند لاک و پولک در می آورند و به موجودات دریایی بی صدا بدل می شوند.آدم ها برای نجات از این سرنوشت به خشکی های بلندتر پناه می برند.
بازیگران نمایش نیز عبارتند از: امیر عباس توفیقی، حامد جعفری کیا، ‌ علی شادکام، ‌ غزل نعیمی، المیرا بکر، مهسا آذر شیب، نسیم ایمانی، محمد مهدی تیموری، نامی نبیل زاده، ‌ محمد شاهی پور.

بانی فیلم

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از