صفحه اصلی خبرها گردهمایی کمدی های زیرشلواری، نتیجه هم اندیشی مدیران کت و شلواری!

گردهمایی کمدی های زیرشلواری، نتیجه هم اندیشی مدیران کت و شلواری!

52

نه! انگار آش شورتر و اوضاع بلبشوتر و قاراشمیش تر از آن است که فکرش را می کردیم. دیگر لفظ کمدی سخیف یا فیلم بنجل نمی تواند جوابگوی افتضاحی باشد که این روزها سینمای ایران به اسم سینمای کمدی با آن درگیر است. هرچند معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وزارت ارشاد آنرا نتیجه استقبال و خوشایند سینماروها می داند.

به گزارش هنرانه، به نقل از  بانی فیلم، ابراهیم داروغه‌زاده شنبه شب گذشته در برنامه «کیوسک» شبکه سه حتی تلاش کرد با تغییر جریان بازی به سود خود و سازمان متبوعش، اتهام وارد شده از سوی مجری را از سر وا کند. جایی که احسان عبدی پور، کم کاری مدیران سینمایی را عامل اصلی ایجاد فضای فراخ برای جولان کمدی های بی ارزش و لاابالی دانست و برای دفاع از آنها، سلیقه و اقبال سینماروها را توجیه درستی ندانست. توجیهی که گویا به اهالی سینما هم سرایت کرده تا حمید فرخ نژاد هم موضعی مشابه آنچه داروغه زاده اتخاذ کرده را در برابر هجمه ها علیه «خانم یایا» برگزیند.
در بحبوحه اکران فارغ البال کمدی های زیر شلواری و خواب خوش مدیران سینمایی، «خانم یایا»، نورسیده افتضاح تازه ای است که به قولی، روی «لس آنجلس تهران» را هم سفید کرده است. فیلمی که افتاده در ورطه معضل اصلی این روزهای سینمای کمدی، یعنی بی مزگی و لوسی است و چنان در آن دست و پا می زند که واکنش های بشدت منفی مردم و کاربران فضای مجازی را برانگیخته است. پیش از این اگر اعتراضات به چارچوب نداشته و محتوای وارفته فیلم تینا پاکروان، قلب نزار سینمای کمدی را نشانه می رفت، در هفته جاری و با ظهور فیلمِ قبلا ویدئویی و ناگهان به طرز عجیبی سینمایی شده «خانم یایا»، باعث تغییر استراتژی سینماروها هم شد. مردمی که پول بی زبان را برای فیلم تازه اکران شده عبدالرضا کاهانی هدر دادند، آنقدر از بی هویتی و مزخرف بودن این فیلم دردشان آمده که فضای مجازی را با کامنتهای منفی شان پر کرده اند.
اگر تا دیروز کاربران از خجالت پرویز پرستویی و دیگر عوامل «لس آنجلس تهران» درمی آمدند و جوابی منطقی هم نمی شنیدند، امروز این هجوم به سمت سازندگان «خانم یایا» روانه شده. فیلمی که دست اندرکاران تازه اش در نبود کارگردان دور از وطن، تلاش ناکامی برای کمدی جا زدن آن داشتند، اما با افشاگری کارگردان از آن سوی آبها شکست سختی خوردند. جالب آنکه آنان در آستانه اکران فیلم هم کوشیدند با طرح شعار جعلی «این فیلم اصلا کمدی نیست»، خود را مبرا از آش شله قلمکار حاضر نشان دهند که تیرشان به سنگ خورد.
فیلم آنقدر درهم و برهم و آشفته از کار درآمده که به ضرب رضا عطاران، امین حیایی و حمیدفرخ نژاد هم نتوانسته حتی ذره ای خنده بگیرد یا تماشاگر بینوا و فریب خورده را راضی کند. وصول اخبار از ترک گروهی سالنهای نمایش دهنده «خانم یایا» در میانه فیلم، نشان از نارضایتی گسترده تماشاگران دارد. اعتراضات تند و تیز در فضای مجازی هم که به صفحات شخصی بازیگران فیلم تسری یافته، اوضاع نامطلوبی را برای آن رقم زده. تا جایی که حمیدفرخ نژاد در مواجهه با این نقدهای شدید، ناچار شد در اینستاگرام خود چنین بنویسد:«دوستان عزیزم، فیلم سینمایی خانم یایا ساخته کارگردان ارزشمند کشورمون رضا کاهانی به روی پرده رفته، همانگونه که از طرف تهیه کنندگان محترم عنوان شده این فیلم وجاهت طنز ندار،د ولی متاسفانه به دلیل نوع تبلیغات، توقع یک فیلم طنز برای مخاطب بوجود آمده که متاسفانه موجبات عدم رضایت بعضی از تماشاگران رو بوجود آورده ، لازمه تاکید مجدد کنم این فیلم طنز نیست و منم تهیه کننده فیلم نیستم و لطفا به جون من غر نزنید»! و جالب اینکه کامنتهایش را هم به روی مردم معترض مسدود کند.
البته به این بازیگر که خود اخیرا اذعان داشته «زیر ۱۰هزار دلاری که باید هر ماه برای خانواده اش بفرستد، کم آورده»، برای بازی در این دست خزغبلاتِ به اصطلاح سینمایی، حرجی نیست. او هم قربانی همین سینما و سیاستگذاریهای مدیرانی است که گویی واداده اند و همه چیز را در گیشه و صفرهای ارقام فروش خلاصه می کنند. با این حال مشخص نیست چرا مدیران مسئول در سینما صرفا پشت عباراتی چون استقبال تماشاگران خود را پنهان می کنند و حاضر به قبول مسئولیت در این باره نیستند.
سینمایی که به قول اخیر نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با «فیلم‌های کمدی مستهجنی پر شده است که حریم خانواده را با شوخی‌های رکیکشان دریده اند».
ولی آیا سازندگان این فیلم و مدیران سینمایی سری به کامنتهای مردم زده اند. کامنتهایی از قبیل «خیلی بد. افتضاح. اصلا نمیدونم چی می خواست بگه این فیلم. واقعا میتونم بگم پولی که از فروش این فیلم در می‌آوردند؛ تمامی عوامل فیلم، حرامشان!»، «به معنای واقعی سوء استفاده از پول و وقت و اعصاب مردم. هرچقدر بگم افتضاح کم گفتم»، «افتضاح بود، افتضاح، تقریبا همه سالن رو ترک کردن. واقعا متاسفم برای نویسنده و کارگردان که بابت این چرندیات هزینه میکنم و بازیگرها که اعتبار خودشون رو می برن زیر سوال. خجالت آوره ، واقعا چجوری روشون شد این رو ساختن»، «مزخرف ترین فیلمی بود که تو عمرم دیده بودم حیف پولی که مردم بابت این فیلم میدن……اینکه دوسه تا شخصیت طنز بیاری فیلم مردمو گول بزنین که درست نیست فیلمتون افتضاح بود…..رفت تو لیست مفتضح ترین فیلم سال»، «مطمئنم بازیگران و سازندگان فیلم نظرات را خواهند خوند. قرار نیست که مردم بیان سینما و پول خوشگذرانی شمارو بدن. اینم دقیقا کلاهبرداریه . من سینما فرهنگ بودم، نصف سالن بیست دقیقه اول خالی شد. بعدش این بازیگران و عوامل میان اینستاگرام هی مردم مردم میکنند و پز روشنفکری میدند.این دفعه اشتباه کردم شما اشتباه نکنید و پول و وقتتون رو هدر ندید».
اینها به همراه کلی نظر منفی دیگر که برای اطلاع از آنها کافی است سری به صفحات شخصی بازیگران فیلمهای مذکور و سایتهای سینمایی بزنید، نشان از آن دارد تکیه به خرید بلیت و گیشه داغ یک فیلم فقط گول زدن خودمان و گریز از مسئولیت و پاسخگویی است. «خانم یایا» تنها قطره ای از دریای خروشان کمدی های زیرشلواری و سبکی است که یا همین روزها جلوی دوبین هستند و یا نطفه شان در ذهن خیلی ها بسته شده تا بزودی شکل یک مثلا فیلم را به خود بگیرد. دریایی که باید از عواقب ناگوارتر آتی آن ترسید و هرچه زودتر فکری برایش کرد. این سینماروها اگر نیازمند خندیدن و شادی هستند، چاره ای ندارند که در نبود آثار شاخص، به دامن این کمدی های سخیف و نازل می افتند. مشکل در جای دیگری است.
بانی فیلم در شماره های بعدی موشکافی بیشتری روی این معضل بزرگ روزهای اخیر سینمای ایران خواهد داشت. معضلی که آبروی خیلی از سینماگران سرشناس را هم دستخوش تهدید کرده و با شئون سینمای کشور لطمات شدیدی زده است.

بارگذاری بیشتر در خبرها
avatar

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  اشتراک در  
اطلاع از