صفحه اصلی خبرها گفت و گو با دان هارمون درباره کارتون جدید «آنومالیزا»

گفت و گو با دان هارمون درباره کارتون جدید «آنومالیزا»

46

 گفت و گو با دان هارمون درباره کارتون جدید «آنومالیزا»، مجموعه‌های تلویزیونی‌اش و همکاری‌های خود با چارلی کافمن

تبلیغ دوستی و محبت، وظیفه هر هنرمندی است

 «آنومالیزا» از تاثیر مثبت عظیم آشنایی با یک زن مناسب بر زندگی یک مرد و تحول بزرگ این مرد می‌گوید و اینکه این یک فیلم کارتونی است، از اهمیت این پیام نمی‌کاهد. دان هارمون هنرمند ۴۳ ساله متولد شهر میلواکی آمریکا بیشتر به خاطر دست داشتن در خلق سریال‌ها و نمایش‌های «اجتماع» و «ریک و مورتی» از مدیوم تلویزیون و به عنوان نویسنده و مجری و طراح برنامه‌های این مدیوم معروف است اما وی در سینما غیرفعال است و بخصوص کارهای چارلی کافمن را بسیار می‌پسندد و با این اوصاف جای تعجب ندارد که کار تازه او که کارتونی کمدی- درام به نام «آنومالیزا» است و از ۱۰ دی ماه در سطح جهان پخش می‌شود، با مشارکت تام و تمام کافمن و بهتر بگوییم با کارگردانی این هنرمند غیرمتعارف ساخته شده است.

 

هارمون اخیراً در ساخته شدن مجموعه‌ها و برنامه‌های نمایشی و تلویزیونی متعددی شریک و سهیم بوده و آن قدر پر کار است که هنوز از آنها فارغ نشده. نسخه‌های جدید کارتونی به نام «شهر هارمون» را که از سال ۲۰۱۱ آن را به راه انداخته، تدارک دیده است که شاید نوعی به روزسازی نمایش قبلی وی به نام «Dungeons and Dragons» باشد. همه اینها بهانه‌ای است تا پای صحبت‌های هارمون بنشینیم تا ببینیم وی که سابقه نوشتن کتاب رمان «فقط وقتی کامل می‌شوی که بمیری» را هم به سال ۲۰۱۳ دارد، جهان را چگونه می‌بیند و کارهای هنری خود را چطور توصیف می‌کند. قدر مسلم اینکه برنامه‌های نمایشی و Sitcomهای او از تلویزیون‌های آمریکای شمالی شرایط را برای جا افتادن هر چه بیشتر وی در مدیوم سینما نیز مهیا ساخته است.

 

درباره کارتون ویژه «آنومالیزا» بگویید و اینکه چطور تهیه شد و چگونه به آن کشیده شدید؟
– قضیه به همکاری چارلی کافمن با دینو استاماتوپولس بر می‌گردد و به راهیابی من به پروژه مشترک آنها. این دو نفر سال‌هاست یکدیگر را می‌شناسند و با هم کار می‌کنند و شاید حسن هر دو و به ویژه کافمن این باشد که در نگارش متن نمایش تلویزیونی «دانا کاروی» هم سهم داشت و از آن طریق پر بارتر و غنی‌تر شد و این نمایشی است که اکثر قریب به اتفاق کمدی بازان ۱۵ سال اخیر در آن سهیم بوده‌اند.

 

ظاهراً استیو کارل و لوییس سی کی نیز در نوشتن متن این نمایش (دانا کاروی) دست داشتند. این طور نیست؟
– همین طور است اما استیفن کولبرت، باب اودن کرک و رابرت اسمیگل نیز در این مجموعه جای داشتند. تاکید من بیشتر روی زوج چارلی کافمن و دینو استاماتوپولوس است. ما لوک جانسون را هم در این جمع داشته‌ایم که کارگردان سریال کمدی- ترسناک «فرانکن هول مری شلی» بوده است و در ورسیون ویژه کریسمس سریال «اجتماع» که من نیز در آن شریک و طراح اصل بوده‌ام، دست داشت.

 

آیا نباید به این نتیجه برسیم که کافمن به رغم تعریف‌های شما در جا انداختن و فروختن ایده‌های «آنومالیزا» و بهتر بگوییم کسب مجوز ساخت آن مشکل داشت؟
– نمی‌دانم، اما قصه و اتفاقات «آنومالیزا» بسیار هنرمندانه نوشته شده است. این تخصص کافمن است که درباره تغییر شرایط انسان‌ها و ایجاد معادلاتی تازه در اجتماع قصه بنویسد و نمادهای آن را ارائه بدهد و حتی اگر در مدیوم تلویزیون هم باشد، این کار را انجام می‌دهد. این بار قرار شد داستان جامعه نگرانه جدید کافمن در قالب یک کارتون و به صورت فیلمی سینمایی و به نام «آنومالیزا» و به سیستم استاپ موشن ساخته و عرضه شود و حاصل آن را هم اکنون می‌توان دید. شما ببینید که امثال مریل استریپ و هوپ دیویس نیز روی این فیلم و به جای کاراکترهای کارتونی حرف زده‌اند و این هم نشانه توفیق و کلاس بالای فیلم است.

 

نظرتان درباره «آفتاب ابدی» و «اقتباس» فیلم‌های قبلی کافمن چیست؟ به نظر نمی‌رسد آن قدر منفی باشند که عده‌ای می‌گویند.
– «آفتاب ابدی» فیلم بسیار جالب و رمانتیکی است و من آن را بسیار می‌پسندم و اینکه برخی می‌گویند بیش از حد تیره و با افکار منفی همراه است، مورد تایید و توافق من نیست. کافمن به شیوه اختصاصی خودش روحیه‌ها را بالا می‌آورد و نه به طرق مصنوعی و با شعار دادن. همین که «آفتاب ابدی» دوستی و محبت را تبلیغ می‌کند، یک واقعه ارزشمند است و بقیه مسایل زیر سایه این نکته قرار می‌گیرد. تبلیغ پیرامون این فاکتورها وظیفه هر هنرمندی در سطح جهان است.

 

«آنومالیزا» از تاثیرات مثبت آشنایی یک مرد با زنی ارزشمند و تاثیر مثبت فراوان آن بر روی این مرد و متحول شدن زندگی وی می‌گوید و با این حساب آیا این یک نوع تکرار تم «آفتاب ابدی»، دیگر کار چارلی کافمن نیست؟
– فکر نمی‌کنم این طور باشد زیرا او این بار بیشتر از دیدگاه مرد به شرح و پردازش قصه مبادرت می‌کند و نه هر دوی کاراکترهای اصلی. اتفاقات زیاد و متنوعی در این فیلم می‌افتد و آنچه شما گفتید فقط یک برداشت کلی و سریع از کل رویدادها است. من فکر می‌کنم ارائه این پیام از طریق یک فیلم کارتونی اصلاً از ابعاد و ارزش‌های آن نمی‌کاهد.

 

آیا افکار کافمن چه خوب و چه بد و همین طور ایده‌های دینو استاماتوپولوس در شکل گیری سریال «اجتماع» شما نیز سهیم نبوده‌اند؟
– ساختار این سریال و افکار تشکیل دهنده آن قبل از آشنا شدن من با کافمن ریخته و تعیین شده بود و با اینکه بعداً در مورد برخی اپیزودهای این سریال منجمله قسمت کریسمسی آن صحبت کردیم اما او در کل در شکل گیری این مجموعه سهم قابل ذکری نداشته است.

 

شرایط سریال «ریک و مورتی» چگونه است. آیا توانستید مشکلاتی را که در سیزن دوم آن قابل مشاهده بود، حل کنید؟
– ما روی مسایل مختلف سریال کار کرده‌ایم تا ابهام‌های مشاهده شده در سیزن دوم تکرار نشود. قرار نیست یک تعداد سوژه را به سرعت به روال معمول تهیه و ارائه کنیم و روی آن فکری نداشته باشیم و بعداً به همان مشکلات همیشگی بخوریم و دچار پشیمانی و افسوس شویم.
دن گوترمن (سناریست و تهیه‌کننده «ریک و مورتی») برخلاف شما بسیار محکم و مطمئن درباره سیزون جدید صحبت کرده و از محسنات آن گفته است.
– او آدم با سیاستی است و بخصوص در روزهایی تعریف و تمجید می‌کند که کارها می‌لنگد. او از این طریق به سایر افراد حاضر در پروژه روحیه می‌دهد و آنها را برای ادامه کار و رفع مشکلات شارژ می‌کند. ما نویسندگان زن متعددی در این سریال نداشته‌ایم و همین مسئله بهانه‌ای شد تا از ما انتقاد کنند و بگویند به موضوعات زنان در این سریال کم توجهی شده است. ما کوشیده‌ایم این نقیصه را تا سر حد امکان حل و برخی نویسنده‌های زن را به مجموعه اضافه کنیم و با احتساب تجربیات مشابهی که روی سریال «اجتماع» داشتم، این کار را خودم به انجام رساندم.

وصال روحانی از بانی فیلم 
منبع: Den of Geek

بارگذاری بیشتر در خبرها

پاسخ دهید

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از