صفحه اصلی خبرها نگاهي کلي به وضعيت گذشته و حال انيميشن ايران

نگاهي کلي به وضعيت گذشته و حال انيميشن ايران

40

 

نگاهي کلي به وضعيت گذشته و حال انيميشن ايران

پويا نمايي يا انيميشن ، نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر هنری دوبعدی، یا موقعیت‌های مدل‌های واقعی، برای ایجاد توهم حرکت است. حرکت روان تصاویر متحرک در انیمشین‌ها، ناشی از یک خطای باصره است که به دلیل پدیدهٔ ماندگاری تصاویر پدید می‌آید. رایج‌ترین روش برای نمایش انیمشن، سینما یا ویدئو است.

نگاهي کلي به وضعيت گذشته و حال انيميشن ايران

 


 سينماخبر/ پويا نمايي يا انيميشن نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر هنری دو بعدي یا موقعیت‌های مدل‌های واقعی، برای ایجاد توهم حرکت است. حرکت روان تصاویر متحرک در انیمشین‌ها، ناشی از یک خطای باصره است که به دلیل پدیدهٔ ماندگاری تصاویر پدید می‌آید. رایج‌ترین روش برای نمایش انیمشن، سینما یا ویدئو است.
قدیمی ترین نمونه های تلاش برای بدست آرودن توهم حرکت در طراحی ایستا را می توان در نقاشی های عصر حجرغار ها پیدا کرد، در جائیکه حیوانات با چندین شکل  روی هم افتاده مجسم شده اند، که آشکارا کوششی برای رساندن احساس حرکت است
 
 
 
 
باستان شناسان ایتالیایی حاضر در شهر سوخته درهنگام کاوش در گوری پنج هزار ساله ، جامی را پیدا کردند که نقش یک بز به همراه یک درخت روی آن دیده می شد.
 سالها بعد منصور سجادی (باستان شناس ایرانی) با بررسی این جام به حرکت بُز به سمت درخت پی برد و حرکت این اثر را به  انیمیشن امروزی تبدیل کرد .
 
 
انیمیشن ایران درنیم قرن اخیر سه دوره را سپری کرده است:
1 ـ تولد (اواخر 1330)
در اواخر 1330 پسر جوانی بنام اسفندیار احمدیه با دیدن فریم های متوالی یک نوار فیلم که تصادفاً به دستش افتاده بود راز «حرکت » در فیلم را دریافت و تصمیم گرفت خود نمونه ای از آن بسازد وی که دستی در طراحی داشت توانست با استفاده از یک دوربین طراحی های مدادی اش را به فیلم انیمیشن تبدیل کند غافل از ابداع انیمیشن توسط امیل کوهل، پنجاه سال قبل در فرانسه.
 
 
 
درهمین زمان نصرت اله کریمی که در پِراک تحصیل کرده بود به ایران بازگشت و در اداره فرهنگ کار با احمدیه را شروع کرده کمی بعد جعفر تجارتچی به این دو پیوست و این سه انیماتور اولین استودیوی انیمیشن ایران را بنا کردند و اولین انیمیشن های کوتاه ایران را ساختند.
در این زمان کم کم طراحان و تصویرسازان و گرافیست ها و نقاشان دیگری نیز جذب هنر انیمیشن شدند همچون: 
نورالدین زرین کلک، فرشید مثقالی، اکبر صادقیه، نفیسه ریاحی، آرا پیک باغداساریان و مرتضی ممیز.
 
2 ـ دوران خواب زمستانی
انیمیشن ایران به دلیل انقلاب اسلامی و جنگ عراق با ایران به یک خواب زمستانی طولانی فرو رفت این امر منجر به فرار هنرمندان از کشور وبعضاً تغییر شغل آنها و بسته شدن مدارس هنری گردید.
 
3 ـ دوران بیداری تدریجی
در این دوره انیمیشن به دلایل زیر جان تازه ای گرفت:
* آمدن کامپیوترها به بازار و تشویق جوانان به خلق حرکتهای اولیه و ساخت پیامهای تبلیغاتی ساده.
* تأسیس سازمان تلویزیونی صبا به منظور تولید و حمایت از سریالهای انیمیشن ایرانی.
* اصلاحات اجتماعی باعث بوجود آمدن حمایتهایی برای فعالیتهای هنری ازجمله انیمیشن گردید.
* با افزایش جمعیت جوان علاقه و نیاز کودک و نوجوان به انیمیشن بیشتر شد.
* فستیوال بین المللی فیلمهای انیمیشن توسط کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان.
* تأسیس مدارس خصوصی جدید و اضاله شدن آنها به دانشکده های انیمیشن.
* نگاهی که « مرکز گسترش فیلم مستند و فیلم کوتاه» به تولیدات انیمیشن داشت.
 
لازم به ذکر است در ايران آقايان «اسفنديار احمديه» ، «کريمي» ، «اصانلو» ، «تجارتي» که درسالهاي پاياني 1330 و نزديک به 1340 پايه گذار انيميشن بودند تا اين که در دهه چهل و پنجاه به بعد کانون پرورش فکري دوره رنسانس انيميشن را آغاز کرد.
 
برگزاري جشنواره و فستيوال کودکان و نوجوانان ، انگيزه اي شد براي کارهايي فراتر از کتاب و کتابخانه به سوي سينماي کودکان که البته بخش مهمي از سينماي کودکان سينماي انيميشن بود که به نام کودکان ولي به مفهوم عام آن پخش مي شد و براي ديگران و قشرهاي سني ديگرنيز جالب بود.
اين فيلم ها در فاصله زماني کوتاه 1349 تا 1358 و 1359 يعني يکي دوسال بعد از انقلاب ادامه داشت. براي مثال فيلم «در چشم تنگ دنيادار» در فاصله بين همان سالها در کانون پرورش فکري توليد شد.
 
 
با آمدن کامپيوتر فصل جديدي آغاز شد و اين ، شروع جديدي در تاريخ انيميشن بود. اين جهش و گسترش به سبب انقلاب تکنولوژي کامپيوتر بود طوري که امروزه کمتر فيلمي داريم که در بخشي يا در کل آن از تکنولوژي کامپيوتر استفاده نشده باشد و حتي در فيلم هاي زنده به ويژه در فيلمهاي پيچيده اکشن از تکنولوژي پيشرفته کامپيوتر استفاده مي شود.
از دو دهه پيش وارد فصل مهمي از انيميشن شده ايم به نام انيميشن هاي «سه بعدي کامپيوتري» که به قدري به واقعيت نزديک است که به راحتي مي تواند بيننده اش را فريب دهد! به همين دليل امروز نقش انيميشن فراتر از آنچه است پيش بيني مي شد.
 
 
در دهه 1960 و 1970 پيش بيني مي شد که اگر انيميشن به روال موجود خود پيش برود و مردم از آن استقبال کنند توليدات آن حداکثر به 5 تا 10 برابر برسد. تصور متخصصان از اين فراتر نمي رفت. با توجه به گذشته تصوري از چنين آينده اي نبود . و تصوري از ابزاري که بتواند چنين تحولي در انيميشن به وجود آورد نداشتيم و در يک کلام تصوري از کامپيوتر که هنر انيميشن را اين گونه متحول کند ، نداشتيم حال بايد اين واقعيت را به خدمت بگيريم تا بتوانيم فيلم هاي انيميشن را بيشتر و سريعتر و با کيفيت بهتري توليد کنيم.
اما در ايران به طور خاص و به صورتي برنامه ريزي نشده تحت تأثير انقلاب کامپيوتري است و در حقيقت انيميشن بازيافت جواني خود را از همين کامپيوتر شروع کرد. پانزده بيست سال پيش افرادي که کامپيوتر را خود آموخته يا در آموزشگاهها با کامپيوتر آشنا شدند توانايي هاي کامپيوتر را در توليد انيميشن کشف کردند! اين عده به سرعت وارد جهان انيميشن و نهايتا انيماتور شدند.
اساسا تولد دو پديده ، تواما ن اتفاق افتاد؛ از يک طرف نسلي که نو بود و با گذشته پيوندي نداشت و نسلي که بعد از انقلاب رشد کرد؛ و از سوي ديگر با ورود کامپيوتر دريچه ها به خارج باز شد و دانش فن آوري کامپيوتري مثل سيلي به درون کشور جاري شد ، همه عرصه ها را درنورديد تا اين که به مرزهاي انيميشن رسيد.
 
انيميشن ايران از آغاز دهه هفتاد تاکنون
بيش از چهل سال از شکل گيري اولين فريم هاي فيلم انيميشن در ايران ميگذرد. اولين فريم ها در قالب يک فيلم 13 ثانيه اي به نام «ملانصردين» به همت اسفنديار احمديه شکل گرفت. روند رو به رشد انيميشن در ايران هر از چند گاهي به اوج رسيده ولي گاه با بي مهري و بي توجهي دستگاه هاي  ذيربط از مسير رشد باز مانده و درست همزمان با اين وقفه ها کشورهايي مانند ژاپن و کره به تصرف انيميشن جهان دست يافته و محصولات غالبا ضعيف ولي انبوه خود را به جهانيان تحميل کرده اند.
گفتني است در سالهاي اخير که هنر و صنعت انيميشن در همه جهان رو به رشد بوده است ، کانالهاي متعدد تلوزيوني و شبکه هاي مختلف ماهواره اي سخت نيازمند خوراک تصويري هستند ، انيميشن به دليل ويژگي هايش مناسب ترين کالاي قابل عرضه در اين رسانه را فراهم مي سازد.
سرزمين ما ظرفيت هاي فراواني براي رشد اين هنر-صنعت در خود دارد. فرهنگ و ادبيات غني و استعدادهاي ناب جوانان کشورمان بزرگترين سرمايه جهت رشد و شکوفايي انيميشن و در پي آن صدور محصولات توليدي است. از اين رو شايد بتوان با بررسي رويدادهاي دهه گذشته و شروع دهه اخير و با مطالعه امکانات موجود و خمچنين شناخت کاستي ها ،‌ گامهاي استواري در جهت ارتقا اين حرفه برداشت ،‌که طبعا نتايج مطلوب آن بر کسي پوشيده نيست. ايجاد اشتغال براي گروه کثيري از جوانان ، ارزش نهادن به فرهنگ بومي ،‌مقابله با تهاجم فرهنگي ، فراهم آوردن امکانات جهت صدور محصولات داخلي به
کشورهاي ديگر از جمله تبعات شکوفايي اين حرفه خواهد بود.
 
{jcomments on}
طاهره سيفي از سینماخبر
بارگذاری بیشتر در خبرها

پاسخ دهید

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  اشتراک در  
اطلاع از